Varför är digital marknadsföring viktigt i mindre företag?

Yes we are open

Författare: Rickard Nielsen

Mitt namn är Rickard och jag är delägare och digital affärsutvecklare på Growy. Jag brinner för digital transformation och den enorma tillväxt som det inbringar. Mitt mål är att hjälpa mindre och medelstora företag att växa och få fler kunder med digital marknadsföring

20 oktober, 2020

Företaget har en bra och genomtänkt produkt/tjänst som genererar ett stort värde för kunden och inväntar därför nya kvalitativa leads genom rekommendationer. Tilliten till traditionella marknadsföringsmetoder funkar också, som tidningsannonser, stora skyltar längs vägen och rabattkuponger. 

Visst, dessa strategier genererar en liten ström av intäkter och nya kunder, men det finns ett enklare, snabbare och effektivare sätt. Skjut inte på den enorma marknadsplats som finns online, fokusera på digital marknadsföring. 

Kunderna startar sin köpresa online!

Små, små mikro-ögonblick skapar en tanke, fundering och gnista till ett behov, köp och transaktion. När behovet finns börjar kunderna undersöka vilka erbjudanden som är bäst, jämför priser och tar reda på vilka företag som säljer tjänsten eller produkterna, den undersökningen startar online. Nästan alla i Sverige använder internet på en daglig basis enligt statistik från SCB. Samtidigt skriver Vimeo att 93 procent av upplevelsen online startar med en sökmotor där google är överlägsen med en marknadsandel på 96% (?!) i Sverige enligt statista. Här kan ni läs mer om digital marknadsföring via Google.

Undersökningen startar online

  • Ett behov uppstår på ett mikro-ögonblick.
  • 99% använder internet i Sverige,
  • 93% startar sin upplevelse online med sökmotorer, och..
  • ..96% av dessa använder google.

Konkurrenterna finns online!

För att ta nya steg och vara framgångsrik i branschen behöver företaget ha koll på och uppmärksamma konkurrenter. Konkurrenterna är inte bara något som ska övervinnas utan även något företaget kan lära sig av. Vid en konkurrentanalys får företaget nyttig information om vad som funkar, vilket innehåll som uppmärksammas och vilken digital närvaro konkurrenterna har exploaterat. Vi på Growy lägger stor vikt vid denna analys för att våra kunder ska få en klar bild av det digitala marknadsläget i branschen och utifrån det skapa effektiva strategier som redan funkar.

Mindre företag får mycket för pengarna!

Traditionell marknadsföring via tv, stora radiokanaler, erkända dagstidningar och andra effektiva placeringar kräver en stor marknadsföringsbudget. Därför kan det vara väldigt svårt att konkurrera med större företag. Digital marknadsföring jämnar ut konkurrensen och får mindre varumärken att synas och konkurrera med liten budget. Med effektiva metoder kan företag specificera sin marknadsbudget mot kunder i specifik ålder, kön, lokalisering, intressen och så vidare, vilket skapar ett stort värde på de pengar som investeras.   

Det finns även enorma möjligheter att marknadsföra sina produkter eller tjänster både nationellt och internationellt.

Mätbar data från kunder!

Med traditionella marknadsföringsmetoder kan det ta flera veckor innan ett företag kan mäta effekten av en ny strategi. Med digital marknadsföring får företaget in data och kalkyler direkt och kan optimera strategierna för att nå bättre resultat. Med hjälp av bland annat Google Analytics och skräddarsydda rapporter hjälper vi våra kunder att hitta rätt i djungeln av data. Mindre företag kan enkelt ta reda på vilka sidor som besökarna går in på, hur länge de befinner sig på hemsidan, varifrån de kommer och på vilka sidor besökarna konverterar, uppnår ett mål och genomför en transaktion. Här kan ni läsa mer om vikten av data i digital marknadsföring.

Kunderna ska hitta till hemsidan när de söker efter det företaget erbjuder!

De flesta mindre företag har idag en hemsida som bara ligger och skräpar. Den uppdateras sällan och syftet är att de som söker efter företagets namn eller kan hemsidans URL (www.exempel.se) ska hitta telefonnummer eller mejl. Den används med andra ord för redan befintliga kunder som känner till företaget eller potentiella kunder som fått företaget rekommenderat till sig, sett en skylt vid vägen eller en annons i tidningen. 

Det stora syftet med en hemsida ska istället vara att hitta nya kunder som letar efter de produkter och tjänster som mindre företag erbjuder. Den ska också uppdatera befintliga kunder med nya erbjudanden och nyheter så att de återkommer och gör nya köp. Hemsidan ska även vara så pass relevant så att andra hemsidor länkar till företaget för att de är auktoritära, duktiga och ger besökarna nyttig information. För att göra detta krävs tid och effektiva strategier inom digital marknadsföring.

Hur ska ett mindre företag starta sin digitala resa?

Det finns enorma möjligheter för mindre företag att dra fördel av digital marknadsföring, men vart ska man starta? 

Det viktiga är att skapa en digital närvaro som hör ihop med företagets strategi och operativa målsättningar. För att ta fram denna närvaro behöver företaget analysera hur branschen ser ut digital, konkurrenters närvaro, nuläge och framtida trender. Samtidigt är det viktigt att förstå att det kräver en del tid att nå en hållbar digital konkurrenskraft, trots snabba resultat. 

Vi på Growy hjälper mindre och medelstora företag att hitta en digital strategi som är hållbar och ger snabba resultat. Vi arbetar främst med sökmotormarknadsföring, sökmotoroptimering och konverteringsoptimering, men finns hela tiden där som ett digitalt bollplank och marknadsavdelning. Skicka in en kontaktförfrågan idag så återkommer vi så fort vi bara kan.

Vill du dela detta inlägget?

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *