Vad betyder KPI?

mar 4, 2022 | Kunskapsbank, Webbanalys

KPI är en förkortning som används i två helt olika sammanhang. I denna artikel tar vi upp vad KPI betyder i båda sammanhangen, men ger en djupare förklaring till vad KPI är inom marknadsföring i allmänhet och SEO, Google Ads och Webbutveckling i synnerhet.

Notering: Till dig med företag som behöver hjälp med webbanalys, SEO, SEM och Webbutveckling. Kontakta oss här så hjälper våra specialister dig att få mer trafik, kunder och starkare varumärke. Starta idag med ett kostnadsfritt rådgivningsmöte

Vad är konsumentprisindex (KPI)?

Första förkortningen av KPI är Konsumentprisindex, vilket mäter prisutvecklingen för hela den privata konsumtionen. Alltså det pris en konsument faktiskt betalar för att konsumera. Konsumentprisindex beräknas varje månad av SCB (Statistiska centralbyrån) och är en central del inom Sveriges officiella statistik. Konsumentprisindex är även ett vanligt mått som ofta används vid inflationsberäkningar.

KPI

Vad är KPI inom marknadsföring? 

Inom marknadsföring används KPI (Key performance indicators, översättning: nyckeltal) som en indikation på framsteg mot ett mål eller resultat. Med hjälp av gemensamt uppsatta KPI:er kan vi på Growy bl.a. mäta, analysera resultat och ta fram nya utvecklingsmöjligheter baserat på den data som samlats in. Att sätta upp gemensamma KPI:er att arbeta mot är med andra ord en viktig startpunkt för att kunna se och följa upp utveckling, målsättningar och resultat.

Viktiga KPI:er inom digital marknadsföring:

Digital marknadsföring är ett mycket attraktivt val inom generell marknadsföring där du enkelt kan samla in precis data och jämföra mot dina uppsatta KPI:er. Nedan har vi tagit fram några primära KPI:er som används inom varumärkesbyggande, SEO, Google Ads och Webbutveckling:

KPI:er som ofta används för att stärka ett varumärke:

För initiativ som ska bygga upp och stärka ett varumärke används ofta nyckeltal som:

  • Visningar/impression: Hur många som sett en annons, webbplats eller annan kampanj. Många byråer använder visningar/impression för att visa hur många personer som sett annonsen i ex. Sociala medier.
  • Engagemang/interaktioner: Hur många som sett en annons, webbplats eller annan kampanj och sedan valt att engagera sig genom ex. klicka, dela eller på annat vis integrera.

KPI:er inom SEO:

SEO (Sökmotoroptimering) använder KPI:er för att mäta och förstå hur olika optimeringsinitiativ påverkar synligheten i sökmotorerna:

  • Visningar/impression: Hur många personer som sett din webbplats dyka upp i sökresultatet på ex. Google och Bing.
  • Trafik: Hur många som sett din annons i sökresultatet och sedan klickat sig in på webbplatsen. 
  • Konverteringsgrad: Hur många personer som kommit in till webbplatsen genom det organiska sökresultatet och sedan genomfört ett köp eller blivit ett lead.  
  • Ranking: Kanske inte en direkt KPI (gråzon), men ett mått som kan användas för att mäta hur specifika sökord rankar i sökresultatet.

KPI:er inom Google Ads: 

Inom Google Ads annonsering används ofta KPI:er för att mäta avkastning på den investering som gjorts:

  • CTR (Click through rate): Hur många som har sett annonsen och klickat sig in på webbplatsen.
  • Konverteringsgrad: Hur många personer som kommit in till webbplatsen genom det köpta sökresultatet och sedan genomfört ett köp eller blivit ett lead.  
  • ROI (Return on investment, översatt: avkastning på investering): Hur mycket intäkter som genererats utifrån en investering.
  • ROAS (Return on ads spend, översatt: avkastning på annonskostnad): Hur stor investering som har spenderats på annonsering och hur mycket den investeringen har genererat i intäkter.
  • CPC (Cost per Click, översatt: Kostnad per klick): Hur mycket en webbplats får betala för varje klick som genererats från en Google-ads-annons. 

KPI:er inom webbutveckling: 

Inom webbutveckling används KPI:er för att mäta hur en webbsida presterar. Det görs ofta tydliga jämförelser med hur en webbplats presterat före och efter en uppdatering. 

  • Bounce Rate (Avvisningsfrekvens): Hur många personer som kommer in på webbplatsen utan att sig vidare på andra sidor. 
  • Tid spenderad: Hur lång tid en besökare befinner sig inne på en webbplats.  
  • Konvertering: Hur många av besökarna på en webbplats som uppnår ett mål.

 

Vill du ha mer information eller direkt hjälp att sätta upp rätt målsättningar och KPI:er för dina digitala kampanjer? Growy är en digital byrå med specialister inom Webbutveckling, SEO, SEM och Webbanalys! Starta idag med en kostnadsfri rådgivning!

Alla kategorier

Liknande artiklar

Boka fri rådgivning!

Boka ett fritt rådgivningsmöte och låt oss guida dig till rätt lösning. Vårt team av experter är här för att besvara dina frågor och skapa en digital strategi som passar dina behov.

Be om en offert!

Klar att ta nästa steg? Be om en offert och låt oss ge dig en anpassad lösning inom digital marknadsföring som möter dina specifika mål och budgetkrav.

Våra paket

Våra paket är skräddarsydda för att möta dina specifika behov och mål. Oavsett om du behöver en ny hemsida, SEO, Google Ads, sociala medier eller andra digitala strategier så har vi ett paket som passar dig.

Vårt löfte:

– Erfarna experter
– Exceptionell kundresa
– Rimliga priser

Våra Garantier:

Vi svarar på supportärenden inom 4 timmar helgfri vardag.

Du får en personlig uppdatering av resultat minst en gång i månaden.

Du kommer aldrig att överraskas av en räkning du inte förväntade dig.

Google partner

Att vara en Google Partner är ett erkännande av våra framstående prestationer inom digital marknadsföring. Det betyder att vi har uppfyllt Googles höga standarder och bevisat vår förmåga att levererar effektiva resultat till våra kunder. Läs mer på Google.

Kontaktinformation

Telefon: 010-204 20 22
Mejl: hello@growy.se

Arbetstider:

09:00 – 17:00 (Helgfri vardag)

Firmainformation

Go Growy AB
Org. nr: 559258-9898
Integritetspolicy

Digital marknadsföring till ett rimligt pris!

Hos oss blir din digitala marknadsföring både prisvärd och effektiv. Vi skapar inte bara skräddarsydda lösningar som passar din budget, utan också en framgångsrik närvaro online som genererar resultat och tillväxt för ditt företag.

Detta garanterar vi

Trygg support

Vi svarar på supportärenden inom 4 timmar (helgfri vardag).

Alltid uppdaterad

Du får en personlig uppdatering av resultat minst en gång i månaden.

Inga dolda kostnader

Du kommer aldrig att överraskas av en räkning du inte förväntade dig.

Senaste tekniken

Vi använder alltid de senaste teknikerna inom digital marknadsföring.

Kompetent kontaktperson

Hos oss får du en kontaktperson med minst 5 års specialistkompetens.

Effektiv ROI

Vi hanterar din budget noggrant för att maximera varje investerad krona.

Kunden först, alltid

Vi sätter alltid dina målsättningar överst och anpassar våra egna strategier.

Nöjd-kundgaranti

Är du inte nöjd med första månaden får du pengarna tillbaka (gäller hemsida).