Visste ni att Googles sökalgoritmer siktar på att visa max två sökresultat per webbplats av en specifik sökfråga?
Har ni haft en webbplats under en längre tid och uppdaterat sidan kontinuerligt, då kan ni ha satt er i en situation där ni tävlar med er själva….
För att öka er ranking i sökmotorerna bör ni implementera strategier, där ni letar upp duplicerat innehåll och slår ihop dessa, med fokus på kvalitet framför kvantitet. Detta kan hjälpa er att ta positioner i sökresultatet, skapa kvalificerade interna länkar och förbättra upplevelsen för era besökare.

Källa: Google
Google försöker hela tiden förbättra upplevelsen för användarna och rankar webbplatser som uppnår en bra användarupplevelse högre.
Även om Google inte straffar webbplatser som har duplicerat innehåll så är det ett tecken på dålig användarupplevelse, vilket resulterar i sämre ranking.
En webbplatsbesökare som kommer in på en “gammal” webbsida har större benägenhet att lämna, eftersom sidan är irrelevant. Därför är det viktigare att ständigt uppdatera innehållet, istället för att skapa nya landningssidor med liknande innehåll.
Tre tips på hur ni kan slå ihop ert innehåll och öka er ranking:
Kombinera innehåll som har samma syfte:
En användare ställer sig flera frågor under köp-resans gång. Ett hett tips är därför att samla frågor och svar i samma artikel, istället för att ha flera olika artiklar som adresserar varje enskild fråga.
Uppdatera befintliga sidor istället för att skapa nya:
I nästan alla industrier sker löpande förändringar, nya produktuppdateringar, utvecklingsarbeten etc. Ofta så påminner dessa förändringar om tidigare, vilket kan bidra till duplicerat content. Uppdatera gammalt content med nya förändringar istället för att skapa en en helt ny artikel. Detta bidrar till en enklare upplevelse för användarna och sökmotorerna.
Ta bort innehåll som inte skapar värde:
En sökrobot som indexerar er webbplats befinner sig på sidan en begränsad tid. Se därför till att ta bort innehåll som är irrelevant, det effektiviserar indexeringsprocessen.
Vi arbetar ständigt med duplicerat innehåll i våra SEO-processer. Läs mer om sökmotoroptimering här.
0 kommentarer