I dagens samhälle är digitaliseringen ett faktum. Information och teknologi flödar fritt via mobila enheter som nästan alltid finns tillgängligt i en byxficka. Det är i detta digitala samhälle små- och medelstora företag kan fortsätta utvecklas, skapa nya kundkontakter och växa.
Internetmarknadsföring har skapat möjligheter och en effektiv digital strategi på en konkurrensutsatt marknad, är grunden för att nå nya tillväxtmål.
De flesta små och medelstora företag har en genomtänkt tjänst eller produkt som genererar ett stort värde för kunden. Därför blir det naturligt att dessa inväntar kvalitativa leads och kunder med hjälp av bra rekommendationer. Många av dessa företag använder även traditionell marknadsföring som tidningsannonser, skyltar längs vägen och brevutskick.
Några av dessa traditionella strategier genererar säkerligen en liten ström av nya kunder. Men internetmarknadsföring är mycket billigare, enklare, snabbare och effektivare – bara det görs på rätt sätt.
Är du företagare och vill ha hjälp med internetmarkandsföring? Eller vill du läsa mer om SEO och SEM i synnerhet? Kolla in våra guider om SEO och Google Ads! Du kan även boka ett helt kostnadsfritt rådgivningsmöte med en digital specialist idag.

För små- och medelstora företag är det extra viktigt att ha en genomtänkt digital marknadsplan. Detta skapar nämligen möjligheter att utöka kommunikationen med framtida och nuvarande kunder. Om du har ambitionen att växa bör du fokusera på de digitala strategier som genererar störst avkastning.
Här nedan listar vi flera anledningar till varför internetmarknadsföring är viktigt i små- och medelstora företag.
Innehållsförteckning
Kunderna startar sin köpresa online.
Små, små mikro-ögonblick skapar en tanke, fundering och gnista till ett behov, köp och transaktion. Det kan handla om ett nytt effektivare uppvärmningssystem, ett finare badrum, en ny fasad, bättre fönster, snyggare kök – listan är oändlig. När behovet finns börjar kunderna undersöka vilka erbjudanden som är bäst, jämför priser, jämför recensioner och tar reda på vilka företag som säljer tjänsterna – den undersökningen startar online.
Med internetmarknadsföring dyker ditt företag upp i relevanta kanaler när en potentiell kund söker efter dina tjänster.
Nästan alla i Sverige använder internet på en daglig basis enligt statistik från SCB. Samtidigt skriver Vimeo att 93 procent av upplevelsen online startar med en sökmotor där google är överlägsen med en marknadsandel på 96% (?!) i Sverige enligt statista.
Kundernas startsträcka:
- Behov uppstår på ett mikro-ögonblick.
- Undersökningen startar online.
- 99% använder internet i Sverige.
- 93% startar sin undersökning via sökmotorer.
- 96% av dessa använder google.
Vart bör ett företag marknadsföra sig? – I det organiska och köpta sökresultatet på Google, såklart.

Internetmarknadsföring leder till fler konverteringar.
Med rätt grundförutsättningar kan internetmarknadsföring hjälpa företag att få en högre konvertering*, eftersom den drar till sig mer trafik till företagets webbplats.
*En konvertering inom internetmarknadsföring är ett mål som uppfylls, exempelvis när en kund ringer ett samtal, skickar ett mejl eller fyller i en offertförfrågan via företagets webbplats.
Oavsett vilken bransch företaget är i så är leadsgenerering viktigt för att öka försäljningen. Med effektiv internetmarknadsföring få du fler leads och har därför större möjlighet att växa.
Hur ökar vi på Growy sannolikheten till fler konverteringar?
Grundförutsättningen till bra internetmarknadsföring och högre konverteringsgrad är företagets webbplats. För små- och medelstora företag är det viktigt att ta reda på vilket sätt kunderna kontaktar företaget. Ut efter den informationen kan vi på Growy sedan skräddarsy webbplatsen, mot att uppfylla dessa mål.
Inom internetmarknadsföring för små- och medlestora företag är målen ofta:
- Direkta köp
- Direkta samtal
- Direkta mejl
- Offertförfrågningar.
När webbplatsen är färdig och SEO-optimerad arbetar vi på Growy främst med sökannonsering via google och microsoft ads, även kallat PPC- (pay per click) annonsering. Med denna typ av internetmarknadsföring får du garanterat* fler besökare till din webbplats och betalar enbart när någon klickar på annonsen.
*När vi skriver “garanterat” innebär det att folk kommer klicka sig in på webbplatsen (dock inte garanterat att de uppfyller ett mål). För att uppfylla målen använder vi flera olika strategier inom internetmarknadsföring, framförallt recensioner, artikelskrivning, sociala medier-uppdateringar m.fl.
Svårigheten med sökannonsering är att optimera kampanjer, annonser och konton på ett sätt som genererar bättre avkastning på investeringen. Detta innebär att vi ständigt måste ha koll på positiva och negativa sökord, kvalitetsresultat på webbplatsen samt den offentliga budgivningen. Utan detta kan kostnaderna snabbt rinna iväg och den potentiella avkastningen uteblir.
Internetmarknadsföring leder till högre omsättning och lägre kostnader
Traditionell marknadsföring via tv, stora radiokanaler, erkända dagstidningar och andra effektiva placeringar kräver en stor marknadsföringsbudget. Det kan därför vara svårt att konkurrera mot större nationella och internationella företag.
Internetmarknadsföring jämnar ut konkurrensen och får små- och medelstora företag att synas och konkurrera med liten budget. Med effektiva metoder skräddarsyr vi på Growy din marknadsbudget mot kunder i specifik ålder, kön, lokalisering, intressen m.fl.

Med internetmarknadsföring kan företag med andra ord fokusera på rätt målgrupp och inte lägga kostnader på överflödig publik som inte är rätt för företagets produkter och tjänster. När företag lägger om sitt fokus mot internetmarknadsföring och satsar, kommer leadsgenereringen att öka.
Små- och medelstora företag behöver effektivitet och lägre kostnader som genererar bra avkastning. Internetmarknadsföring är nyckeln för dessa företag, där får de en större kontroll, avkastning och möjlighet att ta sig ut på sin lokala marknad.
Med rätt internetmarknadsföring och strategi kan företag snabbt få kontroll över sina digitala investeringar, ta data-drivna besult och mäta vad som fungerar för en hög avkastning.
Några av våra kundcase
För att tydligt demonstrera hur omsättningen kan öka, och vilken avkastning en investering i internetmarknadsföring kan inbringa kommer nedan ett par kundcase från verkligheten.
Varmitek Energisystem:
- 700% avkastning
- 15 lokala sökord på förstasidan
- 550% fler förfrågningar
- 50% högre omsättning
Novoferm Sverige:
- 900% avkastning
- 18 nationella sökord på första sidan
- 530% fler förfrågningar
- 400% fler besökare
Läs mer om våra kundcase.
Du når din specifika målgrupp med internetmarknadsföring.
Det finns ett flertal olika strategier för att nå rätt målgrupp med internetmarknadsföring. Vi hjälper lokala företag att hitta rätt fokus och väljer ut den internetmarknadsföring som genererar flest leads baserat på företagets ubud. I dagens samhälle använder miljontals användare olika typer av plattformar för att leta efter produkter och tjänster, det gäller bara att hitta rätt plattform för rätt målgrupp.
Inom internetmarknadsföring räknas alla digitala kanaler, exempelvis sökmotormarknadsföring, visningsannonsering, displayannonsering sökmotoroptimering, e-postmarknadsföring, sociala medier marknadsföring, innehållsmarknadsföring etc.
Att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tid är grundläggande för att ett mindre bolag ska kunna ta marknadsandelar och växa. Internetmarknadsföring är det absolut bästa och mest kostnadseffektiva verktyget för att nå den målgruppen.

Mät vart din målgrupp kommer ifrån
Data och marknadsanalyser spelar en allt större roll när företag ska ta nya strategiska beslut om framtiden. Det kvittar hur stort eller litet bolaget är, så påverkar data den operativa funktionen.
Idag kan företag på ett enkelt vis samla in väldigt mycket data om sina webbplatsbesökare med hjälp av internetmarknadsföring. De kan bl.a. se hur kunderna rör sig med hjälp av värmekartor, hur många som kommer in på webbplatsen, hur många som klickar och blir en konvertering, se i vilka geografiska områden kunderna befinner sig och vilken plattform besökaren kommit från.
Med hjälp av denna data kan internetmarknadsföringen hela tiden förbättras och nå nya resultat. Det är inte så enkelt, att bara starta igång en annonskampanj på exempelvis Google och låta den ligga över en längre tid, den ska ständigt optimeras, bli bättre och attrahera fler/nya kunder. Data blir en kompass som vägleder företaget till rätt beslut på en konkurrensutsatt marknad.
I en värld där information och teknologi blir allt mer tillgängligt kommer data fortsätta spela en större och större roll för olika sorters företag i alla storlekar. Idag finns det exempelvis flera olika verktyg som kan hjälpa företag att samla in, mäta och analysera data, oavsett storlek eller budget. Denna data visar företagen vägen till de digitala plattformar som ger effekt, nya leads och kunder.
Growy startades med den insikten och det är därför vi skiljer oss från mängden. Vi är progressiva och kundcentrerade och lägger stor vikt vid att kunden verkligen ska förstå , vad – varför – hur – av resultatet internetmarknadsföringen genererat. Ett bollplank som bryr sig och vill att våra kunder ska växa.
Vilken data samlar du in?
När du kopplar på dataverktyg på din internetmarknadsföring kan du bl.a. få svar på:
- Hur lång tid tar det för en besökare att gå från lead till kund.
- Varifrån kommer större delen av alla leads?
- Vilka information motiverar till köp?
Detta är viktig information som genererar nya taktiker och strategier för företagets framtida satsningar inom internetmarknadsföring.
Företaget kopplar ofta sin digitala data analys till de strategiska mål som finns uppsatta. Så kallade KPI:er (Key performance indicators). Några exempel på dessa kan vara:
- Avkastning på investering i Google Ads.
- Avkastning på investering i Sociala medier.
- Konverteringsgrad.
- Kostnad per konvertering.
När företaget har bestämt vilka KPI:er som ska efterföljas finns en grund för vad som ska spåras. Om företaget vet vad som ska spåras kan de få en klar översikt av hur den nuvarande internetmarknadsföringen fungerar.
Sammanfattning
Internetmarknadsföring är fortfarande en mycket outforskad marknadsstrategi för mindre- och medelstora företag. Trots att över 95% av deras kunder finns på internet, söker på internet och letar efter deras tjänster på internet.
Många tror att internetmarknadsföring är en komplicerad process som kräver stora budgetar, hög kompetens och mycket tid. Men faktum är att vi på Growy kan hjälpa till och sköta hela processen – till en bråkdel av priset.
Med rätt hjälp kan små och medelstora företag mångdubbla sin omsättning, minska sina marknadsföringskostnader, få fler kunder och växa med internetmarknadsföring.
Ring oss idag eller fyll i vårt kontaktformulär och starta din resa – allting är kostnadsfritt till en början, och vi börjar med att analysera din internetmarknad för att hitta rätt väg att gå.