Growth Hacking SEO! 5 metoder som ökar er ranking i Google.

Författare: Rickard Nielsen

Mitt namn är Rickard och jag är delägare och digital affärsutvecklare på Growy. Jag brinner för digital transformation och den enorma tillväxt som det inbringar. Mitt mål är att hjälpa mindre och medelstora företag att växa och få fler kunder med digital marknadsföring

23 september, 2020

Sökmotoroptimering handlar om att få en bättre ranking i det organiska sökresultatet på Google och Bing, få mer trafik in till webbplatsen och få dessa att konvertera (uppnå ett mål). Läs även mer om 6 vanliga misstag små och medelstora företag gör inom SEO.

Här har vi sammanställt fem metoder (av hundratals) som vi tycker ni ska prioritera…

1: Få ovärderlig information med synergier. 

Vi nämner det ofta.. MEN de synergier som uppstår mellan betald sökordsannonsering och sökmotoroptimering är ovärderlig. 

  • Med Google Ads och Microsoft Ads kan ni som annonsör få detaljerad information om vilka sökord som konverterar. Detta hjälper er att ta fram sökord ni ska fokusera på. 

  • Ni samlar information kring vilka sökord som attraherar nya besökare med hjälp av Broad Match Modifier (BMM) i google ads. Där tar google automatiskt fram nya sökord som användare söker på, ni kan mäta CTR (click through rate), och vilka som slutligen konverterar. Detta hjälper er att fylla ut med nya sökord som kan vara enklare att ranka på och skapa ny värdefull trafik som konverterar.
1+1=3

Som vanligt… Samla på er så mycket värdefull data som ni kan och skapa en ordentlig bas med de sökord som fungerar och genererar resultat. Trafik är en sak, men det viktiga är att skapa trafik som uppnår era mål och blir en kund. 

2: Skala upp era interna länkar.

Interna länkar inne på er webbplats ökar er ranking och ger er intryck som involverar de produkter/tjänster ni säljer, inte ert varumärke. Med interna länkar som går från sida till sida på ett logiskt vis och inte överdrivs hjälper användaren (Och google bots) att ta sig runt på sidan. 

  1. Uppdatera ert befintliga content och komplettera med nya länkar. Vi har skrivit ett inlägg om hur ni kan uppdatera content.
  2. Länka till den webbsida ni vill fokusera på, det skapar mer trafik till till en specifik sida och ökar er ranking. 
  3. Glöm inte att länka med en “anchor text” som är relevant.  
  4. Överdriv inte, det ska vara logiska länkar som främst fokuserar på användarna.

3: Arbeta kontinuerligt med externa länkar (backlinks).

Vissa säger att 35-40 procent av Googles sökalgoritmer fokuserar på externa länkar. Vi anser att externa länkar spelar en väldigt viktig roll när ni ska ranka bättre i sökresultatet. Läs mer om externa länkar och SEO. 

Frågor som ni bör ställa er: Hur ligger de externa länkarna till i dagsläget? Hur kan ni öka dessa med kvalitativa länkar (från relevanta webbplatser med hög auktoritet).

Använd externa SEO-verktyg för att analysera:
1. Starta med att anskaffa länkar ni förlorat, enklare.
2. Fokusera på relevanta webbplatser med hög auktoritet.
3. Skapa intressant innehåll som andra tar del av, delar och länkar till.

Externa länkar är en djungel av strategier och är ofta den del som tar mest energi och tid.

1+1=3

4: Analysera era konkurrenter

När vi startar upp med en ny kund börjar vi med en gedigen benchmark av konkurrenter. Det är viktigt att få insikt om nya branscher och marknader och ta reda på vilka företag som rankar högt på sökord våra kunder vill ranka på. Hur har konkurrenterna gjort? Hur har de byggt upp sina högt rankade sidor? Vilka ord fokuserar de på?

  • Börja med att analysera 3-5 konkurrenter.
  • Ta reda på hur konkurrenterna gjort och vilka sökord som de rankar högt på. 
  • Analysera hur brett konkurrenterna rankar och hur många indexerade sökord de har. 
  • Ta reda på vilka sökord de har som ni kan komplettera med “Keyword gap”. 
  • Skapa innehåll utifrån rätt sökord. 

5: Pagespeed med fokus på mobilen. 

Idag söker fler personer med mobilen framför desktop. Skapa därför en sida som är mobilvänlig och snabb.

  • Detta bidrar till snabbare indexering för google vilket ökar sannolikheten för bättre ranking.
  • Ni får en högre konvertering då användarna ofta vill ha snabba sök och slippa vänta. Konverteringen minskar rejält om webbplatsen är långsam. Läs mer om hur webbplatsens prestanda påverkar konvertering på cloudflare.  
1+1=3

Dessa metoder fungerar och är några av de strategier vi fokuserar på när vi ökar våra kunders ranking i sökresultat. Läs gärna mer om oss här: Väx med Growy.

Det finns mängder av parametrar som påverkar er ranking i sökresultatet. Dessa parametrar uppdateras ständigt och behöver en kontinuerlig översikt för att hjälpa er att ranka.

Vill du dela detta inlägget?

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *