Vill du lära dig grunderna inom SEO [Sökmotoroptimering] eller få best practice tips på hur du tar en hemsida till toppen av sökresultatet under 2022? Här guidar vi dig igenom allt du behöver veta om SEO, hur SEO fungerar samt varför det är ett måste för alla bolag som vill lyckas med sin marknadsföring online.
Denna SEO-guide är ett perfekt hjälpmedel för dig som är intresserad av digital marknadsföring och vill lära dig mer om sökmotoroptimering. Det är en djup sammanfattning av våra direkta erfarenheter blandat med kunskap från erkända SEO:are runt om i världen. I varje kapitel har vi lagt in kompletterande läsning inom sökmotoroptimering så att du kan djupdyka ytterligare inom varje delmoment.
Notering: Till dig med företag, som inte har tid eller ork att sätta dig in i SEO men vet att det är viktigt för att få leads och ökad försäljning. Kontakta oss här så genomför vårt SEO-team en helt kostnadsfri rådgivning.
Denna SEO-guide innehåller följande:
Vad är SEO och varför är det viktigt?
Du har säkert hört om SEO tidigare, och för dig som inte vet vad SEO betyder – Lugn! Vi börjar med en hederlig definitionsbeskrivning och reder ut begreppet ordentligt innan vi djupdyker vidare in i sökmotoroptimeringens värld:
“Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimization eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att på ett organiskt sätt, i kontrast till betald marknadsföring genom sökmotorer, synas så högt upp som möjligt på så många lukrativa sökord som möjligt bland sökresultaten i sökmotorer såsom Google, Bing eller Yahoo.” – Wikipedia.
För oss på Growy brukar vi förenklar säga att SEO främst handlar om att få fler potentiella kunder till en webbplats – som vidare genomför ett köp, fyller i en förfrågan eller kontaktar företaget på något vis.
För att lyckas med detta kommer vi i denna guide bland annat svara på:
- Vad är ett bra SEO-arbete?
- Hur optimerar du en hemsida enligt sökmotorerna?
- Hur får du en hemsida att synas på bra placeringar i sökresultatet?
- Hur ökar du din försäljning med SEO?
Vi vet att företagare ofta brottas med olika utmaningar eller målsättningar och det primära syftet med denna SEO-guide är att den ska fungera som en hjälpande hand på traven. Att arbeta med SEO är avgörande om man vill öka organisk trafik till sin hemsida och vidare öka försäljning och leads, vilket slutligen leder till en ökning av omsättning i bolaget. Vi vet att detta är viktigt och därför har vi valt att fokusera på just detta i denna guide.
Varför är SEO viktigt?
Idag vet i stort sett alla vad Google är och ordet “googla” finns med i svenska akademins ordbok med definitionen “söka på internet”. Alla de personer som söker kan vara extremt värdefulla för ett företag, inte bara för att det är många, utan att de ofta söker på något specifikt som de letar efter, ett syfte. Just nu genomförs cirka 99 000 sökningar på Google varje sekund.
Om du exempelvis säljer tavlor, skulle du hellre köpa en stor reklamskylt längs vägen så att alla bilar som körde förbi ser ditt budskap (även om de inte har ett intresse att köpa), eller skulle du vilja dyka upp varje gång någon söker på “köpa tavlor” på Google eller Bing? Förmodligen skulle du valt det sista alternativet för att dessa sökningar har en direkt koppling till en person som vill köpa, personer som är närmre ett avslut.
I Sverige har över 98 procent av befolkningen tillgång till internet och hela 95 procent av använder internet dagligen: Svenskarna och internet. I världen genomförs flera miljarder sökningar på Google varje dag. Många av de personer som söker letar efter information som direkt eller indirekt kan härledas till det ditt företag erbjuder.
Med rätt SEO hjälper du alla de personer som söker att hitta information, ge svar på frågor, löser deras problem och blir en trovärdig resurs. Tror du sannolikheten är högre att en av dessa personer väljer ditt företag framför ett okänt, om du redan hjälpt till och är trovärdig?
Hur får du trafik till din webbplats?
Till att börja med bör du förstå att den absolut viktigaste sökmotorn i Sverige (och världen) är Google. Google står för över 94 procent av sveriges sökmotormarknad. Vart och hur personer söker beror självklart på vilken nisch man befinner sig i, men på det stora hela använder de flesta Google. I denna guide får du hjälp i hur du dyker upp på bra positioner i ett flertal sökmotorer.
Alla sökmotorer utvecklas ständigt för att bli bättre. Googles sökmotor har framförallt utvecklats inom användarvänlighet de senaste åren. Det innebär att de förespråkar webbplatser som är enkla för besökaren att använda.
Förr fanns det enkla “black-hat” metoder inom SEO som gjorde det möjligt att använda genvägar för att ranka bättre i sökresultatet. Idag är sökmotorerna betydlig mer sofistikerade och dessa black-hat-metoder snarare stjälper än hjälper.
Vad är det inom SEO som funkar? Hur får tar du placeringar i sökresultatet på Google så din webbplats får mer relevant trafik?
Google är en väldigt avancerad sökmotor som använder tusentals parametrar för att ge sökaren det mest relevanta svaret på en sökfråga. Vi kommer ge dig tips på bra länkar som du kan använda för att djupdyka i hur Google rankar webbplatser längre ner i detta kapitel.
På det stora hela rankar Google webbplatser genom nedan delar:
- Googles sökrobotar är på ständig jakt efter innehåll av hög kvalitet som besvarar en sökfråga på bästa vis.
- Googles sökrobotar läser av innehållet, så kallat “crawling”, och använder sofisitkerade algoritmer för att avgöra huruvida innehållet är relevant för sökfrågan eller inte. Dessa algoritmer kollar bland annat på nyckelord, bilder, rubriker, sidstruktur, sökintention etc. som finns i innehållet.
- En annan viktig faktor för att få en bra ranking i sökresultatet är buzz eller hänvisningar till och från andra webbplatser. Har du exempelvis skapat innehåll som håller väldigt hög kvalitet är sannolikheten att andra webbplatser hänvisar sina besökare till det innehållet. Är det dessutom en hänvisning från en stor webbplats som exempelvis Aftonbladet ökar auktoriteten för din webbplats. Detta anser Googles algoritmer vara en mycket viktigt rankingfaktor.
Utöver ovan faktorer finns det andra delar som blir viktigare och viktigare för att vara med och konkurrera i sökresultatet:
- Hur personer agerar på och omkring din webbplats blir viktigare framöver. Hittar de den informationen som tillfredsställer sökfrågan? Stannar besökaren kvar på webbplatsen? Eller klickar de tillbaka till sökresultatet och besöker en konkurrents webbplats istället?
- Får användaren en enkel och smidig upplevelse där sidan laddar snabbt samt är anpassad för alla olika enheter?
- Uppdaterar du sidan kontinuerligt med nytt kvalitativt innehåll på en kontinuerlig basis? Eller har du svagt och duplicerat innehåll?
Det finns hundratals om inte tusentals olika faktorer som påverkar din webbplats ranking i sökresultatet (SERP). Dessa faktorer blir ständigt bättre och utvecklas kontinuerligt. Nedan finner du en bild som visar de största rankingfaktorerna inom SEO under 2021.
Topp 5 rankingfaktorer inom SEO
Kontinuerliga content-uppdateringar (26%):
Under de senaste månaderna har det blivit tydligt att Google testar olika typer av content för att se om innehållet tillfredsställer det sökaren letar efter. Om innehållet genererar ett högre engagemang (tid på sidan, hur besökaren klickar sig runt, scrollar, gör ett köp etc.) rankar google den sidan högre. Samtidigt vill sökmotorerna att sidan ska vara relevant eller “Up-to-date”, därför är det viktigt att ständigt uppdatera sidan med nytt innehåll.
Nyckelord i meta-rubriken (22%):
Att visa Google vilket nyckelord din sida ska ranka på är en grundläggande förutsättning för att ta positioner i sökresultatet. Den första indikationen på vilket nyckelord en sida fokuserar på är huvudtiteln (Headline 1) och meta-titeln, därför är det viktigt att vara tydlig. Helst skulle titel-taggen enbart bestå av nyckelordet, men idag är det oerhört viktigt att kombinera nyckelord med slagord eller åtråvärda beskrivningar som får folk att klicka på länken (CTR).
Externa länkar (16%):
Länkar från andra webbplatser in till en webbplats har varit grunden i Googles algoritmer fram till 2018. Det är fortfarande en mycket viktig rankingfaktor som bestämmer vilken auktoritet webbplatsen har på sökmarknaden. Idag är de ovanstående punkterna dock viktigare: att publicera nytt innehåll kontinuerligt och förklara för Google vilket nyckelord landningssidan handlar om.
Nisch-expertis (12%)
Under mitten av 2017 gjorde Google en uppdatering som gynnar experter inom specifika områden. Detta innebär att en expert har ett nav av 10+ auktoritära sidor som kretsar kring ett och samma primära ord. Exempelvis kan nyckelordet “laptop” vara ett primärt ord för ett företag som säljer laptops. Har företaget flera olika målsidor som är inriktade på branscher “Laptop för designföretag”, “Laptop för konsulter”, Laptop för byggbranschen” och vanliga målsidor som “Laptop med mycket minne”, “Laptop med hög prestanda”, “Billig laptop” ökar auktoriteten för det primära ordet. Detta skapar en sorts magnetism som lockar trafik från alla sökningar som innehåller “Laptop”.
Interna länkar (5%)
Google har lagt mycket vikt vid interna länkar och kontinuerliga content-uppdateringar. Något som därför funkar är en hög koncentration av sidor med samma sökord i titeltaggen och interna länkar som förbinder alla sidor till en auktoritär huvudsida. Om du exempelvis skulle publicera 100 artiklar om olika aspekter av ett ämne och länka till huvudsidan skulle det vara en hög indikation på att huvudsidan har ett starkt värde i sökmotorerna.
Ja, det finns ett helt drös med rankingfaktorer likt ovan som tar din webbplats till bättre positioner i sökresultatet. Men du behöver inte vara raketforskare för att lyckas med SEO. I denna guide går vi igenom beprövade och repeterbara best-practice-metoder som du kan använda för att optimera din webbplats och driva riktad trafik.
Hur fungerar sökmotorerna?
För att du som läser detta ska få en någorlunda grund till sökmotoroptimering behöver du först och främst förstå hur sökmotorerna fungerar. Det finns hundratals andra sidor som förklarar detta ännu mer i detalj som vi tipsar om längre ner i detta kapitel, men för att kickstarta ämnet kommer vi förklara de mest grundläggande delarna nedan.
Sökmotorerna fungerar främst genom tre huvudsakliga funktioner:
Genomsökning (Crawling):
I denna process är sökmotorerna på ständig jakt efter innehåll och kod för varje webbplats de hittar på internet.
Indexering (Indexing):
När sökmotorerna hittar innehållet behöver allt organiseras och lagras. Du kan se det som ett enormt bibliotek som tillhandahåller i stort sett all information på nätet. När en sida har blivit indexerad kan den visas i sökresultatet när någon söker efter det sidan innehåller.
Rankning: Sökresultatet visar upp det innehåll som bäst besvarar en sökfråga. Resultatet sorteras med andra ord från mest relevans till minst relevans.
I videon nedan får du en enkel förklaring till hur Googles sökmotor fungerar (Engelska Version)
Hur fungerar sökmotorernas genomsökning (Crawling)?
En enkel definition av genomsökning (crawling) är när en sökmotor skickar en robot (även kallad spindel eller crawler) till en webbsida eller ett webbinlägg och läser av sidan. Då kan sökmotorerna konstatera vad sidan innehåller.
Hur hittar sökmotorerna till din sida?
Här hävdar många att externa och interna länkar spelar en viktigt roll för hur snabbt nytt innehåll kan genomsökas. Har du många länkar som pekat mot ett specifikt innehåll från andra webbplatser men även internt är sannolikheten högre att innehållet genomsöks.
Sidor genomsöks av flera olika anledningar, bland annat:
- Webbplatsen har en XML sitemap som är skickad till Google.
- Sidan har interna länkar pekade till sig från andra interna sidor.
- Sidan har externa länkar pekade till sig från andra externa sidor.
- Sidan får ökad trafik.
När sökmotorerna genomsöker en sida schemalägger de även URL:er som finns på sidan för framtida genomsökning. Finns det en “No follow-tag” utsatt på URL:en kommer den dock inte genomsökas. Se till så att din sida har en XML sitemap uppladdad i google search console. Då får google en karta över allt ditt nuvarande och kommande innehåll.
Genomsökningen är “bara” den första delen i hur sökmotorerna känner igen en sida och visar den i sökresultatet. Att en sida har blivit genomsökt betyder dock inte nödvändigtvis att sidan har eller kommer att indexeras. För att en sida ska dyka upp i sökresultatet måste den först genomsökas och sedan indexeras.
Hur fungerar sökmotorernas indexering?
När du är helt säker på att sidan har blivit genomsökt är det dags att se till så den blir indexerad. Inom processen för indexering analyserar sökmotorerna sidans innehåll och lagrar den sedan i sitt index (bibliotek). När sidan har blivit indexerad dyker den upp i sökresultatet.
Det finns ett flertal direktiv som du kan använda för att berätta för sökmotorerna hur de ska indexera sidan.
Hur berättar jag för sökmotorerna vad som ska indexeras?
Du kan berätta för sökmotorerna hur du vill att din sida ska behandlas. Exempelvis kan du sätta direktiv på att en sida inte ska dyka upp i sökresultatet eller att innehållet på en länk inte ska finnas någon annanstans på sidan.
Du gör detta via något som heter metadirektiv (metataggar) som du sätter i headern på din webbsida. Det finns främst två direktiv som du bör känna till, dessa är “robots meta tag” och “x robots tag”.
Robots meta tag:
Robots meta tag använder du inom headern i din HTML-kod. Men hjälp av denna tagg kan du exkludera alla sökmotorer från att indexera sidan. Följande direktiv är vanliga inom SEO:
- Med “index” berättar du för sökmotorerna att de kan indexera din sida, medans “noindex” gör det motsatta.
- Med “follow” berättar du för sökmotorerna att de kan följa en vissa länk på webbplatsen, medans “nofollow” gör det motsatta.
X Robots tag:
Till skillnad från “Robots meta tag” kan du använda x robots tag i din HTTP-header. Detta bidrar till en större flexibilitet och funktion om du exempelvis vill blockera alla typer av sökmotorer på ett snabbare sätt.
Med en förståelse för dessa taggar får du en större kontroll över din sida. Vill du läsa mer om olika taggar inom ramen för indexering rekommenderar vi googles specifikationer.
Vill du veta mer om hur sökmotorerna fungerar och djupdyka i detaljerna finns det flera olika webbplatser som hjälper dig att förstå. Nedan har vi listat ett gäng sidor som förhoppningsvis kan besvara dina frågeställningar på ett bra och djupgående vis:
- How search engines operate av MOZ
- Search engines av search engine journal
- How do search engines work av Ahrefs
- Googles egna “Howsearchworks”
Hur rankar sökmotorerna webbplatser?
Den eviga frågan inom sökmotoroptimering, med tusentals svar. Men det som betyder något inom SEO-optimering är hur trafiken till en webbsida kan öka försäljningen i ett företag och vilken påverkan rankningen har för att detta ska ske. Sökmotorerna använder sig av hundratals algoritmer som tar hänsyn till flera olika parametrar på en webbplats när de vill hitta ett kvalitativt och relevant svar när någon söker. Den webbsida som hanterar dessa parametrar bäst får oftast bäst position i sökresultatet.
Samtidigt jobbar google och andra sökmotorer ständigt med att förbättra och uppdatera sina söktjänster. Det innebär att de ändrar och bearbetar dessa robotar, algoritmer och parametrar som påverkar rangordningen och positionerna för en webbplats. SEO är därför ett kontinuerligt och långsiktigt arbete där små progressiva förbättringar ständigt behöver göras för att kunna vara med och konkurrera högt upp i sökmotorerna.
Nu när vi har tagit oss igenom hur sökmotorerna fungerar är det äntligen dags att ta tag i den SEO-kunskap som faktiskt ger resultat. Från och med nu är det enbart fungerande strategier och taktiker som är i fokus för att få mer trafik som ökar din försäljning.
Sökordsanalys – Grunden till bra SEO
Många tror att det bara är att hitta ett sökord som folk söker på och sedan skapa en sida som behandlar det specifika ordet. Om det bara vore så enkelt… I kommande kapitel kommer vi berätta exakt hur du ska gå tillväga för att öka sannolikheten att just din webbplats rankar bra i sökresultatet.
Det första steget på SEO-resan är att bestämma vilka sökord du ska äga. Du ska med andra ord ta fram rätt termer som folk söker på och som du vill att sökmotorerna ska ranka bra i sökresultatet.
Det kan inte vara speciellt svårt? Eller… Du vill att ditt e-handelsföretag ska dyka upp när någon söker på “kläder” och möjligtvis söker på saker som “snygga jeans”. Gå direkt till köp… Så enkelt är det tyvärr inte. Det finns en del viktiga faktorer som du måste ta hänsyn till när du ska bestämma vilka sökord din webbplats ska rikta in sig på.
Nedan finner du några viktiga faktorer:
Sökvolym: Den första faktorn du ska undersöka är hur många personer som söker på ett visst sökord. Är det många personer som söker når du ut till en större publik. Om du däremot hittar ett ord som ingen söker på finns det ingen som kommer hitta ditt innehåll. Det är en fälla du inte vill gå i eftersom det kräver tid och engagemang för att skapa bra innehåll. Det finns ett flertal strategier för hur du ska hitta rätt ord att ranka på baserat på volym, relevans och konkurrens.
Relevans: Volym spelar självklart en viktig roll i din sökordsanalys. Men tänk om ordet inte är relevant för din webbplats? Det är ganska dumt att lägga en massa tid och engagemang på att dyka upp när någon söker på kattmat, men ditt företag säljer fönster. En annan vinkel på relevans är den typ av kund du säljer till. Låt säga att ditt företag säljer dyra premiumfönster och du lägger ner resurser på att skapa en landningssida för ett mycket konkurrensutsatt ord som fokuserar på ordet “Billiga fönster”. Då får du in en stor massa av trafik som ändå inte köper dina dyra premiumfönster.
Omvänt kanske du tror att frasen “Bäst PPC-annonsering” är ett dumt ord att ranka på eftersom din byrå erbjuder tjänster inom SEO-optimering och inte PPC. Men om din potentiella kund är en marknadschef kan det vara ett bra första steg att starta en framtida relation, att erbjuda hjälpsamma resurser som utvärderar PPC-verktyg (PPC = Pay Per Click).
Konkurrens: Precis som med alla potentiella affärsmöjligheter vill du även inom sökordsoptimering göra en analys av vilket engagemang som behövs, vad kostnaden blir och hur stor sannolikheten är att möjligheten leder till ett bra resultat. Inom sökordsoptimering innebär det att förstå hur konkurrensutsatt ett specifikt sökord är och hur stor sannolikheten är att få en bra ranking på ordet. Du måste även förstå vilka kundsegment du är ute efter och vilka termer dessa kunder söker på.
Nedan hittar du en video som är skapad av en Brian Dean. Han driver sidan “Backlinko.com” som är en av de största webbplatserna när du vill lära dig mer om SEO. Här går han igenom fem viktiga delar inom sökordsoptimering:
Detta vill du veta om dina kunder
Har du inte en klar förståelse för vilka kundsegment du riktar dig mot är det dags att börja undersöka den saken, för SEO men även för ditt företag i allmänhet.
Detta vill du veta om dina kunder:
- Vad är din kund intresserad av?
- Vilka typer av problem har din kund?
- Vilken typ av språk använder din kund online?
- Vart köper din kund det du erbjuder i dagsläget? (Konkurrenter, men även relaterade erbjudanden som kan härledas till ditt företag)
När du besvarat dessa frågor har du skapat dig en grundlista av potentiella sökord och webbplatser som kan hjälpa dig i din framtida sökordsanalys. Du har även fått fler idéer som kan användas för att hitta rätt sökvolymer och konkurrerande mätvärden.
Nu ska du ta din grundlista över dina potentiella sökord och lägga in i ett sökordsverktyg som ex. UberSuggest.
Längre ner i detta kapitel kan du hitta en mer omfattande lista över konkurrenskraftiga sökordsverktyg. Den viktigaste delen i detta första steg är att genomföra ett stort antal sökningar i flera olika verktyg. Du kan exempelvis använda starka verktyg som SEMrush för att se vilka sökord dina konkurrenter rankar på. Vi på Growy använder oss mycket av just, SEMrush för att ta fram nya sökord till våra kunder.
SEMrush kan ta fram tusentals söktermer som de ser att dina konkurrenter rankar topp 100 på i Google, samt hur mycket trafik de får i snitt på dessa söktermer.
Nedan kan du se ett exempel på hur det kan se ut när vi vill se vilka sökord Zalando rankar på i Sverige. Du kan även se vilken sökvolym dessa ord har per månad (snitt), vilken sökintention ordet har, nuvarande position samt hur många procent av sidans organiska trafik som inkommer på det specifika sökordet.
Detta är ett verktyg som du inte bara behöver kolla in dina konkurrenter via. Du kan även göra en check av liknande branscher eller nischtidningar som tar upp ditt ämne för att hämta innehållsideér och se vad dina potentiella kunder läser, vilka sökord de söker på och var dessa webbplatser får sin trafik från. Ett hett tips är även att kolla upp din befintliga webbplats och se vilka ord du får trafik från i dagsläget. Utifrån denna trafik kan du skapa dig en bra bild av vilka ord som är bra samt vilka ord du kan ranka bättre på.
Google blir dock mer och mer komplext och har slutat dela med sig av data till tredjepartsverktyg. Men med SEMrush eller verktyg som SpyFu kan du analysera din egen webbplats för att skapa dig en överblick av vilka sökord som har bra sökvolymer samt hur dessa rankar.
Google Search Console
Om din webbplats är kopplad till Googles egna och kostnadsfria Google Search Console är denna plattform perfekt för att ta fram viktig data om hur din webbplats presterar, vilka sökord som används för att få trafik och vilka URL:er som genererar kunder.
Googles egna definition av Google Search Console (Översatt) är:
“Google Search Console är en kostnadsfri tjänst som Google erbjuder för att hjälpa dig övervaka, underhålla och felsöka din webbplats närvaro i Googles sökresultat. Du behöver inte registrera dig i Search Console för att inkluderas i Googles sökresultat, men Google Search Console hjälper dig att förstå och förbättra hur Google ser på din webbplats”
Många använder även Google Search Console i tekniskt SEO-syfte för att felsöka sin webbplats, men mer om det i kommande kapitel.
Med Google Search Console har du möjlighet att se hur din webbplats presterar i sökresultatet. Om du använder dig av fliken “Performance” i inloggat läge på Search Console får du upp ett antal val:
Så här fungerar varje enskilt val:
Totala klick:
Detta filter visar hur många klick du fått till din webbplats via sökresultatet.
Totala visningar:
Detta filter visar hur många personer som har sett din webbplats dyka upp i sökresultatet i Google.
Snitt CTR (Click through rate)
Detta är förhoppningsvis ett mått som du är bekant med. Men enkelt skrivet är det en standardiserad formel för: antalet klick dividerat med antalet visningar.
Snittposition:
Här får du en genomsnittlig position av dina sökresultat i Google.
Med dessa filter får du ett mycket brett utbud av resultat. Men i nästa ruta har du möjlighet att filtrera ditt resultat ytterligare:
Under fliken “queries” kan du se vilka frågor eller termer som fick personer att se din webbplats i sökresultatet samt vilka sökord de klickade sig in till webbplatsen på.
Dessa termer kan vara bra att förfina ytterligare med bra innehåll och interna länkar (Vi kommer gå igenom dessa delar i senare kapitel). Men hursomhelst, dessa termer som Search Console tar fram kan du använda för att ta fram nya idéer och sökord som du ka rikta dig mot.
Det viktiga i detta kapitel är att du tar dig tiden till att förstå hur dina potentiella kunder tänker och vad de söker på. Med en gedigen sökordsanalys får du reda på vilka sökord som drar trafik till dina konkurrenter och liknande webbplatser samt vilka termer som kommer dra trafik till din egen webbplats. Nu måste du skapa en strategi som visar vilka termer som kommer fungera för dig och vilka möjligheter som är optimala att lägga sin tid på för att ranka.
Strategier för dina sökord
När du ska sätta en strategi för din sökordsanalys behöver du fastställa konkurrensen, vilket kan vara en komplicerad uppgift:
- Du behöver bland annat ta reda på hur auktoritär och pålitlig din webbplats är kontra dina konkurrenter (Antal länkar webbplatsen har riktat till sig samt hur pålitliga och relevanta dessa länkar är). Detta då du ska “tävla” mot dessa webbplatser.
- Samtidigt måste du veta hur anpassade dina konkurrenters sökord är mot den sökfråga som ställs och om du har möjlighet att skapa innehåll som besvarar fråga på ett bättre sätt.
- Sedan, utöver hur auktoritär webbplatsen är måste du ta reda på hur auktoritär själva landningssidan för sökordet är kontra konkurrenter.
Nedan kan du läsa mer om vad du bör tänka på när du ska skapa en sökordsstrategi för just din webbplats.
Tänk på detta när du väljer strategi
Nu när du har tagit fram en massa sökord som är uppdelade efter kärnord eller ämnen och är relaterade till din webbplats och det du säljer. Då är det dags att hitta en balans mellan: relevans, volym, konkurrens, click through rate (CTR) och prioriteringar.
Relevans: Detta är den viktigaste frågan du bör ställa dig. Nedan har du några frågor som du bör gå igenom innan du väljer ett sökord som du ska använda:
- Är detta något som kunderna bryr sig om?
- Kan jag erbjuda en lösning för detta sökordet?
- Kan jag skapa värdefullt innehåll runt detta sökordet?
- Om svaret är NEJ, stryk ordet.
Sökvolym: Detta är något som de flesta sökordsverktyg kan tar fram. På bilden nedan ser du hur stor volymen är på bland annat “Kattmat” i Ubersuggest. (Sökvolym = hur många som söker på ordet i snitt per månad)
- Kom ihåg att volymerna kan vara säsongsbaserade.
- En hög volym är bra men har ofta hög konkurrens.
- Många låg-medium sökord kan generera hög volym.
- Det viktiga är att sökorden är kompatibla med ditt företag.
Svårighetsgrad: De flesta verktyg kan ta fram ett snitt på hur svårt det kan vara att ranka på ett visst sökord. På bilden nedan kan du exempelvis se svårighetsgraden för ordet “kattmat” i Ubersuggest (Svårighetsgrad = Hur tuff konkurrensen är på ordet i fråga)
- Välj sökord med en svårighetsgrad under 50.
- Helt nya sidor kan få det svårt med skalor runt 20-30.
- Din hemsida handlar om något, kom ihåg det.
- Sökord som är relaterade till ett ämne som du redan rankar på har en större chans att ranka högre än ett helt nytt.
Organisk CTR (Click Through Rate): Handlar om hur många som klickar sig in på en webbplats utifrån sökresultatet.
- CTR minskar om google har lagt in egna snippets på det ämnet (Kolla bild nedan).
- En låg CTR kommer generera lite trafik till din webbplats.
Prioritet: Gör ett snitt utifrån volym, svårighetsgrad och CTR.
- Sökord med hög prioritet har ofta hög volym, CTR och låg konkurrens. Här har du sökord som du kan prioritera.
Om du vill djupdyka i hur du analyserar dina sökord mot konkurrenter och innehåll rekommenderar vi: Keyword Difficulty av Backlinko.
Nedan hittar du en lista med olika verktyg som du kan använda för att ta fram svårighetsgraden för dina sökord (De flesta kostar dock en mindre summa i månaden):
Nu har du fått en god grund i hur du ska göra för att ta fram rätt sökord för din SEO-strategi. När du hittat dina sökord och tagit fram en plan för hur du ska applicera dessa är det dags att djupdyka i hur du ska skapa, strukturera och publicera webbsidor som rankar i sökresultatet, detta får du information om i kommande kapitel.
Onpage SEO – Hur du skapar webbsidor som rankar
Nu när du genomfört en gedigen sökordsanalys är nästa steg att implementera dina framtagna ord på rätt sätt. Till att börja med bör varje sida på din webbplats vara inriktad på ett primärt sökord och sidan ska vara utfylld med dina relaterade ord. I nedan bild ger Rand Fishkin en bra bild av hur en bra (eller perfekt) optimerad webbsida kan se ut:
Nedan har vi lagt in en video som är skapad av Ahref (En av marknadens största leverantörer av bra SEO-Analys-verktyg). Här går de igenom en checklista inom Onpage-SEO som är mycket lärorik och direkt applicerbar. (Engelsk Version)
Låt oss djupdyka lite i ämnet Onpage SEO och gå in i detalj på varje viktigt delmoment som behövs när du ska skapa en sida som rankar.
Titlar och Rubriker
Google arbetar ständigt för att bli bättre, mer sofisitkerad och öka förståelsen i vad en sida innehåller och vilka sökningar den sidan tilltalar. Samtidigt har Google börjat bestraffa sidor som aggressivt försöker manipulera webbsidor mot ett visst sökord.
Titeltaggar
Något som Google fortfarande anser vara mycket värdefullt är sidans titeltagg, därför är det viktigt att du placerar ditt utvalda sökord just där.
Många har svårt att skilja på titeltagg och huvudrubrik. Den huvudrubrik som du ser på en webbsida ligger oftast högst upp på sidan och kallas H1 (Headline 1). Titeltaggen däremot syns inte på själva sidan, utan finns högst upp i din webbläsare. Denna titeltagg fyller du i direkt i sidans källkod, i en så kallad metatagg. På bilden nedan kan du se vart titeltagg finns belägen:
Hur lång en titeltagg ska vara varierar, men i vanliga fall ska den ligga på mellan 55-60 tecken. Denna titel kommer även visas i sökresultatet när någon söker efter det primära sökord som finns implementerat på sidan.
Nedan får du ett exempel på vart meta-rubriken visas i sökresultatet:
Det finns några enkla knep som du kan använda dig av för att göra din titeltagg SEO-optimerad:
- Skriv en titeltagg som är mellan 55-60 tecken (Då tar du upp plats i sökresultatet och anpassar titeln för Google)
- Se till så att ditt primära sökord för sidan finns med i titeltaggen på ett naturligt vis.
- Utöka din titeltagg med relaterade variationer av ditt primära sökord.
Kom ihåg: Titeltaggen är den rubrik en person ser i sökresultatet, se därför till att göra titeln åtråvärd och klickvänlig (Ingen ranking är bra om ingen klickar sig in på sidan)
Huvudrubrik och underrubrik (H1, H2, H3 – Headline 1-2-3)
Google har gått ut och sagt att huvudrubriker och underrubriker inte är en kritisk faktor inom SEO men de används som ett element för att förstå strukturen för en sida. Precis som när du skriver en uppsats eller en guide likt denna, är det enklare att förstå innehållet om det finns en tydlig struktur med huvudrubriker och underrubriker. Det ökar förståelsen för läsaren och sökmotorerna.
Här nedan har vi tagit fram några enkla knep som du kan har nytta av när du ska formulera och strukturera din webbsida på rätt sätt med rubriker:
- Först och främst är det viktigt att enbart använda en huvudrubrik (H1:a), annars kan det bli svårt för sökmotorerna att förstå vad sidan handlar om.
- Försök ha en likadan huvudrubrik som titeltagg.
- Använd ditt primära sökord och relaterade sökord i underrubriker (H2, H3) men på ett naturligt vis, överdriv inte.
Metabeskrivning
Metabeskrivningen fungerar precis som titeltaggen och finns inte synligt på din webbsida. Du kan se din metabeskrivning som en annonstext som förklarar vad sidan som handlar om. Även om Google ibland tar sig friheten och skapar en metabeskrivning själv utifrån det innehållet som finns på sidan kan en bra beskrivning med övertygande innehåll främjas denna.
Precis som vi nämnde under titeltaggar handlar metabeskrivningen inte enbart om att få ranking. En välskriven och genomtänkt beskrivning med rätt slagord ökar även din CTR (Click through rate). Att dyka upp i sökresultatet är bara ett första steg, den viktiga biten är att folk klickar sig in på sidan.
Nedan får du ett exempel på vart metabeskrivningen visas i sökresultatet:
Innehåll på sidan
Innehållet på en sida är självklart mycket viktigt, båda vad gäller ranking och konvertering. Vissa hävdar att det inte är bra ranking som bidrar till nya kunder, utan texten – där är vi beredda att hålla med. Riktigt bra, unikt och relevant innehåll med välskrivna texter, genomtänkt infografik, bilder och videos får ditt företag en hög trovärdighet och stark konkurrenskraft.
Du kommer märka att olika sidor på din webbplats har olika arbetsuppgifter, det finns sidor som ska ge läsaren en snabb överblick av dina produkter eller tjänster (Konvertering), sen finns det djupare innehåll som folk ska anse vara intressanta, delbara och insiktsfulla (Trovärdighet & expertis). Google har i allt större grad börjat gynna vissa typer av innehåll och när du ska förbättra eller skapa din SEO finns det en del viktiga saker att tänka på:
Djupt och unikt innehåll
Det finns inga magiska tal när det kommer till ordantal. Vissa hävdar att en sida bör innehålla minst 300 ord för att få någon form av ranking, men vi har sett sidor som rankar på höga positioner trots detta, på ett konkurrensutsatt ord – mycket där handlar dock om din sidas auktoritet och search intent, något som vi går in på i kommande kapitel.
I vilket fall som helst kommer inte din webbplats försvinna från sökresultatet även om du har en sida med få ord. Det är dock ingen nyhet att Google senaste Panda-uppdatering gynnar längre, djupare och mer unikt innehåll. Om din webbplats består av väldigt många korta sidor med text (50-200 ord) av duplicerat innehåll där enbart titeltaggen och rubrikerna förändrats bör du hitta en strategi för hur dessa sidor ska bli djupare och mer unika.
Gör en analys av alla dina sidor för att se hur mycket trafik varje enskild sida har och uteslut de sidor som har dålig trafik genom en noindex-tag. Idag kan Google straffa webbplatser som översvämmar deras index med sidor av lågt värde i ett försök att få dessa att ranka.
Har du ett sökord som du vill ranka på så bör du göra en gedigen konkurrentanalys för att se vilka sidor som rankar på ordet i dagsläget. Använd sedan din expertis eller branscherfarenhet och skapa innehåll som är bättre och mer unikt än dina konkurrenters.
Vill du ha en djupare förståelse i hur du ska skriva en bra text rekommenderar vi en mer specifik guide om just SEO-texter.
Engagemang
I Googles uppdateringar har engagemang och användarupplevelse blivit viktiga parametrar för bra SEO. Se till så att ditt innehåll besvarar den intention sökaren har när de letar efter dina erbjudanden. Google vill alltid leverera ett svar som bäst besvarar en sökfråga, det är det hela sökmotorns affärsmodell bygger på. Samtidigt blir användarupplevelsen viktigare och i Googles Page Experience Update under sommaren 2021 har mycket fokus legat på:
- Core Web Vitals
- Mobil användbarhet: En sida får inte ha några mobila problem.
- Säkerhetsproblem: Alla säkerhetsproblem för en webbplats diskvalificerar alla sidor på webbplatsen från en bra status.
- HTTPS-användning: En sida måste visas över HTTPS (SSL-certifikat).
- Annonsupplevelse: En webbplats får inte använda “Pop-ups” som distraherar, avbryter eller på annat sätt bidrar till en sämre upplevelse.
Ni kan läsa mer om dessa uppdateringar under kapitlet: Nytt inom SEO 2022.
På det stora hela handlar engagemang om att ge dina besökare en trevlig upplevelse. Detta gör du genom att ha en sida som är snabb, säker och kvalitativ. Använd enkla metoder för att få dina besökare att stanna längre, uppdatera dina webbplats med nytt innehåll kontinuerligt och ha en plan för hur din sida ska uppdateras.
Delbarhet
Att personer eller andra webbplatser delar och länkar till ditt innehåll är ett gott kvitto på att du skapar innehåll som är relevant, trovärdigt och kvalitativt. Det blir en sista knut som binder ihop säcken samtidigt som hela din webbplats får en högre auktoritet.
Har du en webbplats med hundratals om inte tusentals sidor med tunt innehåll kommer folk tappa förtroendet, inte bara för din webbplats utan hela företaget i sig. Att bidra till ett bibliotek av bra innehåll är något som sökmotorernas algoritmer snappar upp och gynnar, glöm inte det. Har du tunt innehåll? Uppdatera din webbplats, slå ihop innehåll och förbättra det som behöver förbättras.
Sidstruktur och Interna länkar
Själva arkitekturen av dina sidor på webbplatsen spelar en viktigt roll för hur sökmotorerna väljer att ranka. Det handlar om allt från hur du väljer att organisera din webbplats till hur du länkar mellan olika innehållssidor. För sökmotorerna är dina länkar en typ av röst som förklarar vad en sida handlar om, hur viktig sidan är och hur pålitlig sidan är kontra andra sidor på webbplatsen.
Nedan ser du ett exempel på en intern länk:
Sökmotorerna kollar även på den text som du väljer att länka genom, kallad ankartext. När du väljer att länka till en sida genom en beskrivande text hjälper du sökmotorerna att förstå vad sidan som länkningen går till handlar om. Återigen, tänk på att inte manipulera din ankartext genom att trycka in en massa olika sökord, det stjälper snarare än hjälper.
Externa länkar är en parameter inom SEO som vi kommer gå in djupare på i senare kapitel, bl.a. kan en länk från en större webbplats som aftonbladet vara en stark indikation på att din webbplats är viktigt. Men även flera interna länkar från olika delar av din webbplats till en specifik sida kan vara en positiv indikation på att den sidan är viktig och trovärdig. Samtidigt är den sidan som har flest externa länkar till sig från andra webbplatser den sidan som har störst auktoritet för dina interna länkar.
Detta är något som vi kan relatera tillbaka till ett begrepp kallat “PageRank”. Detta är ett koncept som inte används i lika stor utsträckning som tidigare, men vill du fördjupa dig i ämnet ytterligare har du några riktigt bra artiklar här:
- Pagerank – av semrush (Engelska)
- Why Google PageRank still matters av Ahref (Engelska)
- PageRank enligt Wikipedia
Här får du ett bra exempel som hjälper dig att förstå hur du ska länka internt:
Tänk dig att vi har en webbplats som handlar om och säljer solceller. Under 2022 så skapar vi en mycket informativ studie som påvisar solcellers positiva inverkan på jordens klimat. Vi skapar interna länkar från flera olika sidor till studien.
Vi väljer att publicera denna studie på vår egen webbplats. Alla nuvarande sidor på vår webbplats är enkla säljsidor som fokuserar på olika aspekter av våra solcellserbjudanden. Dessa sidor har inga nuvarande externa länkar som pekar till sig.
Vår studie är välgjord och optimerad för sökmotorerna så den ska kunna få en bra ranking i sökresultatet på flera olika sökfraser. När vi sedan sätter upp länkar från vår studie till våra mindre sidor som är mer säljfokuserade ökar även deras auktoritet och förtroende.
Även om våra säljfokuserade sidor kanske inte får lika bra positionering som studien kommer deras auktoritet, förtroende och ranking förbättras.
Något som är viktigt att tänka på här är att de flesta företag som vi arbetar med (och generellt) ofta har störst auktoritet och länkningar till sin startsida. Det är därför viktigt att strategiskt länka från din startsida till de viktigaste sidorna som finns på din webbplats.
Interna länkar och sidstruktur är ett komplext ämne – framförallt för större webbplatser med tusentals undersidor. Det finns många olika verktyg och guider som beskriver denna process mer i detalj som vi länkar till längre ner. Men några av de viktigaste sakerna inom sidstruktur och interna länkar är:
- Du vill skapa en förståelse för vilka sidor som har flest länkar pekade till sig. För att göra detta kan du kolla efter dessa sidor i verktyg som Ahref, Semrush och Majestic SEO.
- När du genomfört en sökordsanalys eller kollat över vilka sidor som ger dig mest organisk trafik genom Google Search Console bör du skapa en struktur där du länkar till de sidor som är primära för dig. Skapa en navigeringsmeny som du använder i Footer och Header, så får du flera interna länkar direkt.
- Generellt ska du försöka hålla dig till en platt struktur där dina viktigaste sökord som du vill ranka ligger så när din startsida som möjligt. Det innebär att en besökare och sökmotor ska kunna ta sig till dina viktigaste sidor med så få klick som möjligt.
Nedan har du en video som tar upp grunderna inom informations- och sidstruktur:
Vi har även tagit fram flera andra resurser som du kan använda för att djupdyka inom ämnet interna länkar och sidstrukturer:
- Interna länkar, hur och varför – av Yoast (Engelska)
- Hur sidstruktur, interna länkar och nytt innehåll ska arbeta tillsammans för bra SEO – Av Search Engine Journal (Engelska)
- Varför sidstruktur är viktigt för SEO – av resignal (Engelska)
ALT-texter
Sökmotorerna kan inte läsa av och förstå vad som finns på en bild. Inom onpage SEO är det viktigt att bygga upp en struktur som gör att en sökmotor förstår vad din webbplats handlar om. Där av blir ALT-texter en viktig parameter som inte bara hjälper sökmotorerna utan även besökaren om sidan laddar långsamt, om bilden går sönder eller på annat vis inte kan visas. Alt texterna beskriver vad bilden handlar om och implementeras i HTML. Med en alt-text hjälper du sökmotorerna att indexera bilden vilket får bilden att dyka upp i bildsöket, då finns det möjlighet att öka trafiken till din webbplats.
Du ska inte manipulera dina bilder och stoppa in sökord eller andra sökvarianter i din alt-text om det inte är naturligt. Se till så att din alt-text passar in på ett korrekt vis och försök att ge en grundlig och bra beskrivning. Tänk dig att du ska beskriva bilden för någon som inte ser, det är precis det den är till för.
När du beskriver bilden naturligt finns det ingen risk att fastna i “överoptimeringsfiltret” (Du försöker inte lura google). Med rätt beskrivning får du dessutom chansen att ranka på bra “Long-tail-varianter” av ditt primära sökord.
URL-struktur
Hur du strukturerar webbplatsens URL:er kan vara en viktig parameter ur ett spårnings- och SEO-perspektiv. Med en logisk URL-struktur är det enklare att ta ut och sortera data, har du dessutom en kort och beskrivande webbadress är sidan enklare att dela i sociala medier.
Inom SEO är URL-strukturen viktig för att visa sökmotorerna (och besökarna) vilka delar av webbplatsen som ska prioriteras. Ligger dina viktigaste kategorier, ämnen och produkter nära ditt rotdomän? Om inte, kan det vara en god idé att strukturera om. Har du exempelvis en e-handel som säljer kläder bör dina huvudkategorier (Jeans, Tröjor, T-shirts) ligga nära rotdomänet för att förklara för sökmotorerna att dessa kategorier är viktiga.
Exempel:
Dittdomän.se/jeans (Här inser sökmotorerna att jeans är en viktig produkt)
Dittdomän.se/jeans/regular (Här utökar du auktoriteten för jeans och förklarar för sökmotorerna att jeans är ett viktigt sökord som finns i regular)
Har du en hemsida med många olika typer av produkter och kategorier (1000-tals URL:er) kan det vara svårt att ta sig fram på sökmotorerna på alla, därför kan en nischad sida få fördelar.
Tänk på! Ändra inte för mycket bland dina URL:er om du inte måste, det kan ha en negativ påverkan på din SEO. Om du måste ändra, var nog med att använda rätt 301-redirects (Omdirigering från gammal länk till ny länk) för att inte tappa din ranking. Vi har ett flertal klienter som kommit till oss när de gjort om eller uppdaterat sin webbplats och tappat ranking pga. ändrade URL:er. Att göra om en hemsida utan rätt SEO-kunskaper kan vara ödesdigert.
Om du vill läsa mer om hur URL-strukturer påverkar din SEO rekommenderar vi några bra hemsidor nedan:
Offpage SEO – Bygg länkar och bli trovärdig
När du har gjort en ordentlig sökordsanalys och strukturerat ditt innehåll på varje webbsida är det dags att börja “ragga” externa länkar. Detta är den SEO-process som tar mest tid och kräver högst engagemang av alla SEO-delar. Med externa länkar får din webbplats en högre auktoritet och trovärdighet i sökresultatet. När din webbplats har en hög trovärdighet kommer nytt innehåll att ranka snabbare och befintlig ranking bli bättre. I detta kapitel går vi igenom grunderna inom offpage SEO, vad det är och vilka tekniker som du kan applicera direkt för att få bättre resultat.
Vad är offpage SEO?
Offpage SEO täcker alla delar inom SEO som sker utanför din egna webbplats. Många anser att offpage SEO enbart är att “bygga” länkar, men i verkligheten är det en viktig SEO-taktik som ökar din konkurrensfördel och stärker ditt varumärke.
Allt inom varumärkesbyggande PR, citeringar, sociala medier, innehållsmarknadsföring, gästbloggande och många andra strategier är delar utanför din webbplats som går att hänvisa till offpage SEO. För att förtydliga: alla delar som inte innebär att du gör ändringar på din egna webbplats eller publicerar nytt innehåll på webbplatsen är en strategi inom offpage.
Varför är offpage SEO viktigt?
Offpage SEO är en viktig rankingfaktor när du vill ha bra placeringar på konkurrenskraftiga sökord. Har du exempelvis gjort ett bra onpage arbete och din webbplats uppfyller alla tekniska SEO-delar, men din webbplats inte är offpage optimerad, kommer du få det svårt att konkurrera oavsett.
När du arbetar med offpage SEO får din sida en högre auktoritet och trovärdighet (Så kallad DA: Domain Authority). DA är en typ av rankingpoäng som ökar sannolikheten att din sida rankar på konkurrensutsatta fraser. Dessa poäng utgår från en skala på 1-100 vilket baseras på ett flertal offpage-faktorer, bl.a. Länkar från olika domän och antalet totala länkningar. Även om DA inte är ett direkt mått som används av Google för att avgöra hur du rankar så är det en bra indikation för hur din webbplats presterar ur ett offpage-perspektiv.
På länkarna nedan kan du mäta din webbplats auktoritet:
- Website authority checker – av Ahref
- Site explorer – av Majestic
Fem viktiga tekniker inom Offpage SEO
Vi tagit fram fem olika offpage-tekniker som du kan använda för att förbättra din webbplats auktoritet och trovärdighet.
Skapa värdefulla och relevanta backlinks
Att arbeta med externa länkar (backlinks) inom SEO är mycket viktigt. Det är nämligen en teknik som är avgörande för de webbplatser som har ambitionen att ranka på förstasidan i Google. Google kommer högst sannolikt ranka en webbplats över en annan om det domänet har fler externa länkar riktade till sig. Utöver antalet externa länkar tar Google även hänsyn till relevans, auktoritet och kvalitet på de externa länkar din webbplats får. Får din webbplats en extern länk från en stor och relevant webbplats kan det inbringa en betydligt större kraft för din webbplats kontra flera externa länkar från mindre och irrelevanta webbplatser.
På följande länk kan du se en samling av nyckfull statistik om externa länkar.
Vill du läsa mer om externa länkar rekommenderar vi följande guider och artiklar:
- 7 Best Practices för externa länkar inom SEO – Av HubSpot (Engelska)
- Hur du bygger externa länkar inom SEO – Av Backlinko (Engelska)
Det finns främst två typer av backlinks som påverkar din SEO positivt:
Naturliga länkar:
Detta är en extern länk som din webbplats får utan att någon större åtgärd vidtagits. Det kan vara en extern länk som en bloggare eller annan typ av skribent skapat till din webbplats för att styrka sitt eget innehåll (källhänvisning). Eller att skribenten anser att ditt innehåll kan vara ett bra komplement för den som vill läsa vidare om ett visst ämne. Denna typ av backlink är ofta ett bra tecken på högt förtroende för din webbplats, vilket bidrar till en ökad auktoritet.
Reklamlänkar:
Detta är externa länkar som som du får genom att marknadsföra ditt företag online. Du kan exempelvis få denna typ av länk när du frågar en nöjd kund att skapa en extern länk till din webbplats eller att en influencer delar ditt innehåll. Det kan även vara inköpta reklamplatser i kända företagskataloger som exempelvis Hitta.se, Eniro och Allabolag.
Vill du läsa mer om strategier som du kan använda dig av för att attrahera externa länkar rekommenderar vi följande guider:
- 13 effektiva strategier när du vill skapa externa länkar – Av Neil Patel (Engelska)
- Strategier för att bygga externa länkar – Av Backlinko (Engelska). Detta är en bra guide där du kan välja strategier utifrån nybörjare, medel-kunskap och avancerad-kunskap.
Det finns även externa länkar som kan ha en negativ effekt på din SEO på lång sikt. Nedan får du en enkel förklaring till strategier som du inte ska använda dig av för att öka ditt domäns auktoritet och få fler externa länkar:
Köpta länkar:
Det hade varit fel att inte ta upp köpta länkar som ett alternativ inom offpage SEO, trots den diffusa diskussionen om det är positivt eller negativt. Inom SEO-best-practice är köpta länkar fel, det räknas in i “Black-hat-SEO”, När du köper länkar från stora och trovärdiga och relevanta domän på en långsiktig basis (Du köper inte alla samtidigt) kan dock vara positivt ur ett SEO-perspektiv.
Utbyte av länkar:
Det har inte undgått någon att Google ständigt utvecklas och blir smartare för varje år som går. I vissa fall är det helt OK att handla med länkar som har en hög kvalitet från relevanta och auktoritära webbplatser, detta är dock något som lata personer har missbrukat genom att handla med alla typer av webbplatser för att få externa länkar. Detta räknas inom Google webmaster guidelines som spam och indikerar inte ett verkligt SEO-värde. Det finns självklart ett värde i att utbyta länkar med samarbetspartners, återförsäljare och andra liknande webbplatser, men gör det med Best-Practice i åtanke. Handla enbart med länkar som är relevanta för din bransch och arbeta långsiktigt.
Tänk på: Att arbeta med externa länkar som är relevanta och auktoritära samt följer de riktlinjer som finns uppsatta av Google bör vara en prioritering i alla digitala strategier. Inte nog med att externa länkar bidrar till en bättre ranking på specifika sökfraser, de kommer även medföra direkt hänvisningstrafik och öka förtroendet för ditt företag generellt. Arbetet med externa länkar är samtidigt hårt och kräver ett långsiktigt strategiskt tillvägagångssätt, men på det stora hela är det definitivt värt det.
I nedan video går Brian Dean, skapare av “Backlinko”, en av SEO-marknadens största sidor inom SEO igenom viktiga strategier som du kan använda dig av direkt för att få fler externa länkar riktade mot din sida:
Marknadsföring via sociala medier
En annan viktig del inom Offpage SEO är att använda sociala medier som en hävstång. Med sociala medier ökar du räckvidden på ditt innehåll vilket uppmuntrar till fler klick. Med sociala medier får du även fler externa länkar från webbplatser med hög auktoritet och trovärdighet (DA).

Nedan kan du se en lista på de fyra största sociala medierna ut efter auktoritet:
- LinkedIn: 98 i Domain Authority
- Facebook: 96 i Domain Authority
- Twitter: 94 i Domain Authority
- Instagram: 93 i Domain Authority
Även om Google inte specifikt uttalat att länkar från sociala medier gynnar din SEO så har de gått ut med att de sociala plattformarna genomsöks efter data precis på samma sätt som andra webbplatser blir genomsökta. Skriver du en exempelvis en artikel som många delar på sociala medier är det ett gott tecken på att innehållet är relevant och trovärdigt.
Trots att SEO-effekten av externa länkar från sociala medier är osäker så kan vi med säkerhet säga, att om ditt företag har en profil på alla sociala medier, kommer ditt varumärke får fler rankingpositioner i sökresultatet. Det kan bidra till en positiv bild av vad varumärket står för, särskilt om någon inte känner till ditt varumärke sedan tidigare.
Vill du lära dig mer om hur du kan använda sociala medier för att förbättra din SEO så rekommenderar via följande guider:
- 7 tips för hur du kan använda Sociala medier för att förbättra din SEO – Av SEMrush (Engelska)
- 5 sociala medier strategier du kan använda för att boosta din SEO – Av Search Engine Journal (Engelska)
Gästblogga
Att gästblogga för en annan webbplats kan vara en effektiv digital marknadsföringsteknik som bidrar till positiva SEO-fördelar för din egna webbplats. Försök gästblogga på webbplatser som fångar en målgrupp likt din egen. När du gör detta kommer du kunna öka din exponering och varumärkesmedvetenhet bland potentiella kunder samt öka chansen att få fler hänvisningar och externa länkar från webbplatsen du gästbloggar på.
Det är viktigt att vårda sina digitala relationer genom relevant och trovärdigt innehåll. Detta kan i slutändan vara en grundläggande källa till relevant och kvalificerad trafik samt potentiella kunder.
Läs mer om strategier och möjliga tillvägagångssätt inom gästbloggande nedan:
- 5 sätt att gästblogga – Av Neil Patel (Engelska)
- Gästblogga för att förbättra din SEO – Av Ahref (Engelska)
Tänk på: Placera ditt innehåll på webbplatser som har en hög auktoritet och relevans. För att göra detta bör du förse dem med innehåll eller data som är unikt och antagligen kommer vara efterfrågat av webbplatsens besökare. Var strategisk med de webbplatser som du vill rikta in dig på och försök skapa externa länkar till dig egna webbplats.
Exponering i forum
Att använda sig av forum eller olika plattformar för diskussioner där du kommenterar på ett proffsigt och engagerande sätt kan medföra flera fördelar för din webbplats:
- Potentiell exponering för nya kunder
- Fler insikter om dina kunder
- Möjlighet att svara på frågor din kund har
För att du ska få ett pålitligt och relevant rykte bland andra medlemmar i ett forum krävs en långsiktig strategi. Du kan börja med att identifiera och engagera dig i ett färdigt community som diskuterar ämnen inom din nisch. Då får du en utmärkt start och kan hjälpa framtida kunder med din expertis.
Har du möjlighet att lägg in en extern länk som går från diskussionen tillbaka till din webbplats på ett relevant sätt kan det vara positivt ur ett SEO-perspektiv. Här ska du dock vara sparsam, aktsam och noggrann med relevansen, länken måste verkligen vara ett verktyg som hjälper läsaren att besvara frågan.
Lokala företagslistor
Inom lokal SEO har företagslistor eller kataloger alltid varit en viktig Offpage-teknik. Med en företagslista kan din webbplats och ditt företag förbättra sin exponering, varumärke, rykte och ranking, framförallt i det lokala sökresultatet (Googles kartfunktion). Lokala sökresultatet inkluderar främst sökfraser som är specificerade mot en lokal plats eller visas utifrån sökarens IP-adress. IP-adressen inkluderar sökningar som “nära mig” och Google känner till de branscher där detta kan vara gynnsamt. Om du exempelvis söker på frasen “frisör” väljer Google ut ett gäng frisörer i din närhet som dyker upp på bra placeringar i sökresultatet.
Med hjälp av olika typer av listningar får ditt företag fler exponeringar och trafik. Du får även möjlighet att utöka dina externa länkar från domän med hög auktoritet. Det finns ett flertal välkända företagskataloger online som du säkert redan är bekant med, där du även kan lägga in länkar som riktas mot din webbplats:
Tänk på: Att registrera sig på dessa kataloger är relativt enkelt, men det är samtidigt avgörande inom offpage SEO att registrera exakt samma information på varje katalog. Företagsinformation som företagsnamn, kontaktnummer, mejl och adress måste vara identisk i varje enskild katalog. Visst, många anser att detta är enkelt, men små avvikelser som felstavningar eller förkortningar kan förvirra Google.
Offpage SEO och externa länkar är ett mycket viktigt verktyg inom SEO som måste bemästras för att få bra resultat. I denna guide har vi gått in på några av de delar som vi anser vara viktiga för att ta din webbplats uppåt i sökresultatet, men ämnet är mycket brett och därför har vi sammanställt några guider som du kan använda för att djupdyka ytterligare i ämnet:
- Offpage SEO av MOZ (Engelska)
- Offpage SEO – Den ultimata guiden av Backlinko (Engelska)
- En ultimat guide till Offpage SEO av Neil Patel (Engelska)
Teknisk SEO – Vad händer bakom kulisserna?
Även om teknisk SEO kommer sist av de fyra stora delarna inom SEO (Sökordsanalys, Onpage SEO, Offpage SEO, Teknisk SEO) i denna guide, så är det en mycket viktig teknik som hela tiden måste vara “Up-To-Date” för att din webbplats ska få en bra ranking i sökresultatet.
Teknisk SEO är något som händer bakom kulisserna, något en vanlig webbplatsbesökare inte kan se. Den tekniska SEOn påverkar snabbhet, användarvänlighet och generell prestanda för din webbplats. I detta kapitel kommer vi gå in på vad tekniska SEO är, varför det är viktigt och några prioriterade tekniker som du bör använda. Som vanligt får du även flera tips på andra guider som djupdyker mer inom ämnet.
Varför är teknisk SEO viktigt?
En sökmotor vill alltid generera det bästa svaret på en fråga. Dessa sökmotorer utvärderar därför sökfrågan utifrån en mängd olika faktorer, några av dessa faktorer är bl.a. Hur snabbt en webbsida laddar, hur snabbt sökmotorerna kan läsa av och förstå webbsidan samt hur sidan är hierarkiskt strukturerad. Dessa faktorer hänvisar vi främst till teknisk SEO.
Om din webbplats inte har de grundläggande tekniker som ingår inom teknisk SEO kan det kosta dig enorma placeringar. Du skulle helt enkelt kunna blockera sökmotorerna från att indexera din webbplats helt och hållet genom ett litet misstag, därför är det viktigt att ha koll på den tekniska SEOn.
Teknisk SEO är inte bara ett moment som tillfredsställer sökmotorerna, utan även den person som besöker webbplatsen. En sida som är långsam och stökig upplevs ofta som dålig, vilket leder till att personen lämnar snabbt och inte uppfyller de KPI:er som finns uppsatta för webbplatsen.
Fem viktiga tekniker inom Teknisk SEO
Redan tidigt i denna guide gick vi in på viktiga aspekter inom teknisk SEO som hur sökmotorerna läser av en webbplats samt vilka förutsättningar som behövs för att detta ska genomföras på ett enkelt vis, xml.sitemap och robots.txt. Här nedan har vi tagit fram ytterligare några viktiga grunddelar inom Teknisk SEO som alltid bör vara på plats.
Ha en webbplats som laddar snabbt
Dina webbsidor måste ladda snabbt. Folk som söker efter någonting i sökmotorerna vill ha snabba resultat och inte minst klicka sig in på en webbplats som laddar snabbt. Visste du att en av fyra personer lämnar en webbplats som tar längre än fyra sekunder att ladda? Om din webbplats är långsam blir folk frustrerade och går vidare till en konkurrent vilket resulterar i att du går miste om en kund.
Samtidigt är Google en mycket sofistikerad sökmotor som vet att en långsam webbplats genererar en sämre upplevelse för besökaren. Därför rankar de snabbare sidor högre upp i sökresultatet. Under året 2021 genomförde Google en uppdatering, så kallad, Google Page Experience Update. Denna uppdatering innebär bland annat att snabb laddningstid på en webbplats har blivit en viktig rankingfaktor.
Det finns ett flertal verktyg och guider som du kan använda för att ta reda på hur snabbt din sida laddar, samt vilka förändringar du bör göra för att din webbplats ska bli snabbare. Vi har listat några guider och verktyg nedan:
- Google Page Speed – Googles egna verktyg som används för att mäta dina webbsidors snabbhet och generella prestanda.
- GTmetrix – Ett externt verktyg som du kan använda för att mäta din webbplats prestanda och snabbhet.
- Page Speed (Av Moz) – En guide där du kan läsa mer om Best-Practice-Tekniker inom laddningstid för SEO.
Ta bort alla 404-sidor (Borttagna sidor)
Även om långsamma sidor kan vara irriterande så finns det något ännu värre, att landa på en borttagen webbsida som inte existerar. När någon söker i sökmotorerna kan en icke-existerande webbsida dyka upp i sökresultatet (vilket ofta är ett resultat av att någon tagit bort eller bytt ut webbsidan). När en person klickar på detta resultat kommer de stöta på en så kallad 404-sida.
Detta är mycket frustrerande och leder till att besökaren tar sig vidare till en konkurrerande webbplats istället. Utöver detta, gillar inte sökmotorerna borttagna sidor heller. Sökmotorernas genomsökande robotar är betydligt bättre på att hitta 404-sidor eftersom de följer varje länk som finns på webbplatsen (även dolda länkar).
Många webbplatser har 404-sidor eftersom en webbplats ofta uppdateras med nytt innehåll och nya strukturer, vilket leder till borttagna sidor. När en webbsida uppdateras eller ändras bör alltid en så kallad 301-redirect (Omdirigering) genomföras mot den nya sidan för att undvika 404. Längre ner i detta kapitel finns guider som djupdyker i detta ämne.
Lyckligtvis finns ett flertal verktyg som du kan använda för att hitta 404-sidor. Vi har tagit fram några av dessa nedan:
- Google Search Console – Är din webbplats kopplad till GSC kan du enkelt ta reda på vilka sidor som inte finns längre. (Gå in på “Coverage” och klicka sedan på “Errors”)
Undvik duplicerat innehåll
Du ska undvika att använda samma innehåll på flera webbsidor, du ska även undvika att använda samma innehåll på andra webbplatser. Detta är något som sökmotorerna blir förvirrade av. Om du har sidor med samma innehåll vet nämligen inte sökmotorerna vilken av dessa sidor som ska rankas högst.
I vissa fall kan det finnas webbsidor med duplicerat innehåll som du inte känner till på grund av tekniska skäl. Visst, för en besökare på din webbplats gör det ingen skillnad, men sökmotorernas robotar hittar alltid länkarna, vilket gör dem förvirrade.
Inom SEO finns det tekniska lösningar på detta problem, så kallad kanoniska länkelement. Genom kanoniska länkelement berättar du för sökmotorerna vilken webbsida du vill ska ranka. Här kan du läsa mer om kanoniska länkar och hur du applicerar dessa.
Schema Markup (Strukturerad Data)
Schema markup är inget måste men det hjälper dig att stå ut från mängden och ta plats i sökresultat. Inom SEO hjälper din schema markup sökmotorerna att förstå innehållet på din sida. I nedan bild kan du se ett sökresultat som blivit framtaget genom just schema markup.
Med Schema Markup får du inte en bättre ranking i sökresultatet (Det är inte en rankingfaktor i dagsläget), men du får en större synlighet och kan genom det generera fler klick till din webbplats. Du har även möjlighet att sätta upp recensioner, betyg och recept genom schema markup (Kolla nedan bild), vilket också ökar din CTR (Click through rate) samt får dig att stå ut i sökresultatet.
Det finns flera olika metoder för hur du använder Schema Markup beroende av vilken typ av webbplats som du ska driva trafik till. Sannolikheten att Schema Markup kan implementeras på minst en av dina webbsidor är mycket stor.
Nedan har vi tagit fram ett flertal artiklar och guider som beskriver hur du gör samt mer information om ämnet:
- Schema Markup av Schema.org (Engelska)
- Vad är Schema markup och hur applicerar du det inom SEO? Av Ahref (Engelska)
- Testa din webbsida för strukturerad data genom Googles testverktyg. (Engelska)
- Schema Markup i wordpress av Kinsta. (Svenska)
Se till att din webbplats är säker
Genom teknisk SEO blir din webbplats säker. Detta är en viktig faktor för att garantera din webbplats besökare en god integritet, vilket är ett grundkrav i dagens samhälle. Du kan genomföra många tekniker för att göra din webbplats säker, en av de största och mest avgörande teknikerna är att implementera https. Sökmotorerna (framförallt Google) framhäver vikten av säkerhet och har därför gjort https till en rankingfaktor – en säker webbplats rankas högre.
Med https kan ingen fånga upp den data som skickas mellan en webbläsare och en webbplats. När du ska logga in på en webbplats är dina uppgifter säkra. För att implementera https behövs ett så kallat SSL-certifikat.
Säker webbplats (SSL-certifikat = Https) (Låst hänglås):
Osäker webbplats (Ej SSL-certifikat = http):
Tänk på! Teknisk SEO kan vara svårt att utföra för en nybörjare eller okunnig person. Gör du fel kan det påverka hela din webbplats på ett mycket negativt vis under lång tid. Var därför noggrann, läs på eller be en expert hjälpa dig.
Nedan har vi tagit fram flera olika guider från erkända webbplatser som du kan använda för att djupdyka ytterligare inom ämnet Teknisk SEO:
- Den perfekta guiden inom Teknisk SEO – Av Backlinko (Engelska)
- Nybörjarguide inom teknisk SEO – Av MOZ (Engelska)
- (E-book) Avancerad teknisk SEO – Av Search Engine Land (Engelska)
Hur du spårar och mäter dina SEO-resultat
Så, nu har vi gått igenom de viktigaste delarna inom SEO:
- Vad är SEO och varför är det viktigt?
- Hur fungerar sökmotorerna?
- Sökordsanalys
- Onpage SEO
- Offpage SEO
- Och.. Teknisk SEO
Samt vilka delar inom dessa områden som är viktigast och har störst effekt.
Tänk dig, att du nu genomfört alla dessa områden på ett bäst-i-klass-vis. Då kanske du vill veta hur bra allting presterar? och vad du ska förbättra om det inte går som du vill?
Dessa frågor går att besvara på ett ganska enkelt sätt med viktiga SEO mätvärden som du ska fokusera på. Inom varje mätvärde finns viktiga nyckelfaktorer som du bör ha i åtanke när du ska mäta din SEO-prestanda:
Tre viktiga mätvärden inom SEO
Nedan redogör vi för tre viktiga mätvärden som du bör ha koll på när du ska spåra och mäta ditt SEO-resultat. Med dessa mätvärden kan du ständigt ta nya progressiva SEO-beslut som tar din webbplats till nya höjder.
Hur rankar dina sökord?
Många inom SEO fastnar vid en lista som visar hur webbplatsens sökord rankas i sökresultatet, detta är inte bra. En SEO-byrå kan inte betala sin personal baserat på deras förmåga att generera bra ranking åt kunder. Varje sökord rankas nämligen olika i sökresultatet utifrån geografisk lokalisering och därför är det oerhört svårt att veta precis hur sökordet rankar.
Genom att spåra hur dina sökord presterar genom SEO-verktyg som SEMrush, Ahref, och Ubersuggest kan du dock få en ungefärlig överblick av hur din webbplats rankar på primära sökord. Detta kan ge dig en användbar och bra indikation på hur din webbplats mår och presterar. Har du exempelvis en hög ranking på många primära sökord är det ett resultat av god synlighet i det organiska sökresultatet.
Du ska dock inte bli besatt av hur dina sökord rankar under en viss period. Ditt huvudmål är fortfarande att driva mer relevant trafik till din webbplats som uppnår de konverteringsmål (köp, förfrågan, mejl, samtal, nyhetsbrev) som finns uppsatta. Använd därför din generella ranking som ett mätinstrument för hur din webbplats mår, inte som en nyckel-KPI.
Tänk på: Många av de SEO-verktyg som finns spårar din generella ranking på ett bra sätt. De flesta har liknande funktioner, dock så kan bara några få mäta din ranking lokalt eller via mobil (viktiga funktioner). Är du ett mindre företag rekommenderar vi att du väljer ett kostnadsfritt och enkelt verktyg som håller koll på ett fåtal primära sökord.
Organisk trafik
Om vi jämför generell sökordsranking med organisk trafik så är organisk trafik ett mycket bättre mätvärde för din SEO-optimering. Genom att mäta organisk trafik kan du få ett exakt resultat för den mängd besökare som kommer in på din webbplats från sökmotorernas organiska sökresultat.
Det finns ett flertal verktyg som du kan använda för att mäta din organiska trafik, men det mest använda är Google Analytics. Med Google Analytics kan du i stort sett mäta allt från vart din trafik kommer ifrån till hur de agerar på din webbplats.
På nedan bild visar vi vad du ska klicka på (I Google Analytics huvudsida) för att se hur mycket organisk trafik en webbplats får:
Det finns även möjlighet att kolla närmare på vilka specifika sidor som får trafik och uppnår mål. Detta gör du genom att anpassa rapporten och ange slutförda mål och antal användare som mätvärden och målsidor som dimension:
Tänk på! När du tittar på denna rapport är det viktigt att du ännu en gång väljer att enbart kolla på det organiska segmentet, annars är det lätt att du kollar på all trafik, ex. betald trafik och trafik från sociala medier.
Google Analytics är ett mycket kraftfullt analysverktyg som kan hjälpa dig som precis börjat med SEO. Arbetar du för ett erkänt och välkänt varumärke kommer du se att den största delen av din trafik inkommer på varumärkesrelaterade sökfrågor. Att besökarna inkommer via ditt varumärke är mycket positivt då dessa sökfrågor oftast genererar bäst konvertering och klick. Är du ett nytt företag där varumärket är okänt kommer din trafik framförallt inkomma via generella sökfrågor som du valt att fokusera på inom ditt SEO-arbete. Inom SEO generellt bör ditt fokus ligga på att nå trafik som söker efter dina tjänster eller produkter, personer som antagligen inte känner till ditt företag sedan tidigare.
Google uppdateras ständigt och i just Google Analytics har de gjort det svårt för företag att få ingående information om vilka sökord folk sökt efter för att ta sig in på webbplatsen. Men genom att filtrera din trafik utifrån vilka sidor besökarna inkommer på kan du samla insikter om hur din SEO presterar. Med hjälp av de insikter vi gav dig under avsnittet sökordsanalys och Google Search Console och denna filtrering kan du dra övergripande slutsatser kring vilka sökord som drar trafik till den unika webbsidan.
Leads och köp
På det stora hela handlar sökmotoroptimering om att öka sin försäljning, öka sina intäkter och slutligen vinst. Detta bör därför vara de primära målen inom SEO. Precis som med alla andra affärsaktiviteter behöver du ett svar på frågan: Hur hjälper denna aktiviteten mig att få ett bättre resultat?
För att få ett enkelt svar på denna frågan inom SEO är det bäst att sätta upp mål och e-handelsspårning i Google Analytics. Du kan exempelvis använda ovanstående rapport (i Organisk trafik) och uppfyllda mål (Eller annan e-handelsstatistik) baserat på unik landningssida. När du kollar på denna rapport får du en god överblick av vilka delar av din webbplats som får folk att konvertera inom den organiska trafiken. Du kan även göra jämförelser med hur dina Google Ads annonser presterar (Eller sociala medier).
Du kanske tycker att detta verkar vara ganska okomplicerat. Generellt är detta ett mycket bra tillvägagångssätt för de flesta företag som vill mäta sin framgång inom SEO. Men det finns alltid vissa saker inom data analys som bör tas i beaktande:
Webbanalys är ofullständig:
Jämförelsevis med traditionell marknadsföring i form av skyltar och tidningsannonser är digital marknadsföring betydligt bättre. Om du inte har använt digital marknadsföring tidigare kommer du antagligen bli mycket imponerad av all den tillgängliga datan som finns samt vilken precision datan har. Dock finns det alltid brister i de flesta spårningsverktygen. Se till att alltid ha en viss skepsis mot data som inte verkar stämma och gör vad du kan för att få din inhämtade data att synkroniseras med intäkter och utgifter.
Gap mellan intäkt och mål:
Det finns många som enbart lägger sin spårning direkt på mål och/eller försäljningsomsättning, istället för att ta steget längre och analysera hela kedjan efter marginalerna. Kan du se vad din SEO-optimering genererar för intäkt efter utgifter?
Knepiga mätvärden:
Detta är ett generellt problem inom affärs- och onlinemätning och inte något specifikt inom SEO. Precis som vi nämner ovan, är det svårt att tillskriva exakt vilken försäljning som genereras och vilket värde din trafik har på lång sikt. Samtidigt är det svårt att veta huruvida din trafik först inkommer via SEO och fatta tycke för ditt varumärke, återvända 1 månad senare som direkt trafik och genomföra köpet. Här går vi in djupare på något som kallas attribution, något som du kan läsa mer om här: multi-channel attribution av Avinash Kaushiks.
Nedan har vi tagit fram andra guider som kan hjälpa dig att förstå och dra slutsatser av ditt SEO-arbete.
- Hur du mäter och spårar SEO-prestanda – Av Moz (Engelska)
- SEO analys, en steg för steg process med verktyg, resurser och exempel – Av Supermetrics (Engelska)
- Hur du mäter SEO-prestanda och resultat – Av SEMrush (Engelska)
Nytt inom SEO 2022
I detta kapitel har vi sammanställt de viktigaste trenderna inom SEO 2022 baserat på uppdateringar under åren som varit samt diskuterade uppdateringar som kommer genomföras 2022.
Core Web Vitals
Det har inte undgått någon inom SEO att Google genomförde en mycket stor uppdatering under sommaren 2021. Denna algorithm-uppdatering fokuserade främst på “Page Experience”, närmare bestämt Core Web Vitals.
Core web vitals består främst av tre specifika delar:
LCP (Largest Contentful Paint): Denna parameter mäter snabbheten för din webbplats. Utifrån Googles parametrar ska sidan ladda inom 2,5 sekunder för att användarupplevelsen ska räknas som fullt godkänd.
FID (First Input Delay): Denna parameter mäter hur snabbt sidan blir interaktiv för en användare. För att webbplatsen ska ge en god upplevelse bör FID vara 100 milliskunder eller mindre.
CLS (Cumulative Layout Shift): Denna parameter mäter hur stabil sidan är rent visuellt. För att användarupplevelsen ska räknas som godkänd enligt Google bör CLS ligga under 0,1.
Detta är en rankingfaktor som räknas till teknisk SEO. För att mäta hur din webbplats upplevs utifrån dessa tre parametrar rekommenderar vi Google Pagespeed Insights.
Tänk på! Core Web Vitals kommer vara en viktig rankingfaktor under 2022, framförallt på större och konkurrensutsatta sökord. När vi lägger fram det såhär kan det verka komplicerat och nytt, men faktum är att om din webbplats är snabb, enkel och användarvänlig uppnår du ofta ett gott resultat utifrån Core Web Vitals.
Sökintention (Search Intent)
Just sökintention har varit ett stort ämne inom SEO under flera år. Anledningen är ganska självklar: Google vill generera det bästa resultatet för den som söker – därför är sökintentionen avgörande. Eftersom Google ständigt uppdateras och blir bättre bör ditt innehåll uppnå sökintentionen till 100% för att få bra ranking i sökresultatet – varför ska google ranka ditt innehåll om det inte passar det sökaren letar efter?
För att ta fram rätt innehåll baserat på sökintention behöver du genomföra en gedigen sökordsanalys där du noggrant kollar upp vilka typer av sidor som dyker upp i sökresultatet.
Ska du exempelvis skapa innehåll om grönt te bör du kolla upp vad det är för typ av sida Google gynnar. Är den informativ eller köpbaserad?
Här kan vi se att Google gynnar ett informativt resultat där personen som söker på grönt te oftast vill åt information. Skapa därför en informativ sida som beskriver vad grönt te är, vilka effekter det har och hur du mår bättre av grönt te. Se även till att sidan är bättre än konkurrenternas.
Klickvänliga rubriker (CTR)
Den organiska CTR:rn (Click through rate) är på stark nedgång. Framförallt med tanke på alla nya SEO-uppdateringar som Google gör i form av “Google Ads”, “Rich Snippets”, “Andra har också frågat” och mycket annat. Därför kommer klickvänliga meta-rubriker och meta-beskrivningar bli viktigare och viktigare.
Alla inom SEO vet att meta-taggarna alltid har varit en viktig del för att ranka. Nyckelordet ska bl.a. vara placerat i titeln, rubriken och beskrivningen, men du bör även tänka på att lägga in unika siffror och åtråvärda slagord som personer reagerar på och attraherar klick. Se till att du har en unik meta-tagg på för varje sida och gör taggen åtråvärd och klickvänlig, men glöm ej att även få in dina fokuserade nyckelord.
Det finns fler djupgående guider som beskriver vilka uppdateringar som gjorts och kommer genomföras under 2022. Nedan har du några favoriter som du kan använda för att uppdatera dina webbplatser på rätt sätt.
- SEO-trender 2022 (E-book) – Av Search Engine Land (Engelska)
- SEO 2022 – Av Backlinko
- 22 smarta SEO-tips 2022 – Av Moz
Sammanfattning
SEO (Sökmotoroptimering) är ett mycket brett ämne som berör stora delar av din webbplats. I denna guide har vi bl.a. gått igenom:
- Vad är SEO och varför är det viktigt
- Hur fungerar sökmotorerna
- Sökordsanalys
- Onpage SEO
- Offpage SEO
- Teknisk SEO
- Hur du spårar och mäter dina SEO resultat
- Nytt inom SEO 2022
Nu när du kommit såhär långt och gått igenom varje kapitel noggrant har du förhoppningsvis fått en god förståelse i vad SEO är och vilka metoder som krävs för att din webbplats ska nå toppen av sökresultatet.
Skulle det vara så att du är en företagare, VD, marknadsförare eller entreprenör och behöver expertis inom alla dessa områden för att ta ditt företag till nästa nivå? Då finns vi alltid här med kunskap och expertis. Kontakta oss, så kan vi börja med en kostnadsfri rådgivning redan idag!
Källhänvisning:
Utöver egen expertis och mångårig erfarenhet av SEO har vi tagit hjälp av följande källor för att ge dig en guide som du kan använda på en kontinuerlig basis:
- https://moz.com/beginners-guide-to-seo
- https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide
- https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/04/30/seo-basics#_What_is_SEO
- https://www.searchenginejournal.com/seo-guide/#readnow
- https://www.semrush.com/blog/what-is-seo/