6 vanliga misstag små och medelstora företag gör inom SEO

maj 17, 2021

Digitala misstag inom SEO

Sökmotoroptimering är fortsatt en av de de viktigaste komponenterna inom digital marknadsföring. Det är här företag lägger grunden för sin marknadsföring online och attraherar ny trafik till sin webbplats genom en bättre position i det organiska sökresultatet. 

SEO är ofta starten på en digital resa för små och medelstora företag och är mycket effektivt trots en liten marknadsföringsbudget. En strategisk sökmotoroptimering hjälper företag att få en användarvänlig och snabb webbplats med mycket trafik, fler leads, ökad konvertering och högre tillväxt. 

Många företag gör dock ofta misstag när de optimerar sin webbplats, dessa misstag kan vara förödande och resultera i problem på lång sikt. Här nedan får ni en lista med 6 vanliga misstag som mindre och medelstora företag ofta gör, och hur de kan lösa dessa.

Kontakta oss idag så gör vi en kostnadsfri analys av din webbplats. Du kan även ringa oss direkt om du har några frågor, funderingar eller vill ha en snabb offert.

Tryck inte in sökord i texten.

Tidigare fanns det en strategi där företag tryckte in så många sökord som möjligt på webbplatsen för att få en bättre position i det organiska sökresultat, detta funkade. MEN utvecklingen har gått framåt och Google förändrade sina algoritmer för flera år sedan. Nu kan en webbplats bli blockad från google om de spammar samma sökord om och om igen. Många mindre och medelstora företag har dock fortfarande inte förstått detta nya koncept med sökord. Sökorden ska finnas med i texten på ett naturligt vis och inte framstå så att sökorden är intryckta för att få en bättre position och mer trafik. 

Kom ihåg att webbplatsen är till för de som kommer in och besöker webbplatsen. Den ska vara användarvänlig, enkel att förstå och fokuserad på besökaren. Sökmotorerna är prioritet två.  

Bestäm vilken målgrupp ni ska rikta er mot först.

Många mindre och medelstora företag hoppar ibland över själva basen i digital sökmotoroptimering, nämligen målgruppen och idealkunden. Istället fokuserar de på en bred publik där produkterna inte alls är optimala. 

Det är viktigt att rikta sin marknadsföring och innehåll mot rätt idealkund. Därför bör företaget definiera målgruppen i exempelvis kön, geografisk position, ålder, kultur etc. innan de startar sitt SEO-arbete. 

Idag ska webbplatsen vara optimerad för mobilen.

Mobila enheter tar ett allt större grepp om vårt samhälle och snart kan varje individ få ut all information som behövs, flexibelt med telefonen. Tidigare var det desktop-enheter och datorer som folk sökte information på, men så är det inte längre. Därför måste företag förstå vikten av en mobilanpassad webbplats, det räcker inte att den är anpassad för datorer. 

Försök använda verktyg som visar hur anpassad er webbplats är för mobilen, exempelvis “mobile friendly test” från Google. Är den inte anpassad, anpassa den. 

Skapa tilltalande meta rubriker och metabeskrivningar.

Det första en användarna ser i sökresultatet på Google är just meta rubriken och metabeskrivningen. Ett företag har några fåtal sekunder att attrahera en besökare och få ett klick in från sökresultatet till webbplatsen. Därför är det viktigt att företag optimerar meta rubriken och metabeskrivningen för att öka sannolikheten att användarna klickar sig in.  

Optimera rubrik och beskrivning genom att summera vad som finns inne på webbplatsen som finns länkad i URL:en. Inkludera de viktigaste sökorden för landningssidan och använd inte mer än 160 tecken för beskrivning och 60 tecken för rubrik. 

Inkludera interna länkar i ditt innehåll.

Många mindre och medelstora företag har inte insett hur viktigt det är att inkludera interna länkar på webbplatsen. Detta är en grundläggande del inom sökmotoroptimering som både hjälper användaren att enkelt ta sig runt på webbplatsen och hjälper sökmotorerna att indexera och kartlägga sidan. 

Har webbplatsen inte interna länkar i dagsläget, se till att skapa dessa. En metod kan exempelvis vara att skriva blogginlägg och länka dessa fram och tillbaka mellan inlägg, produkter och andra interna webbsidor. 

Uppdatera dina kontaktinformation.

Sökmotorerna lägger stor vikt vid rätt kontaktinformation. Vissa mindre och medelstora företag glömmer att inkludera detta på webbplatsen eller använder fel adress och telefonnummer till följd av uppdateringar. Att ha rätt kontaktinformation är därför mycket viktigt, framförallt vid lokal sökmotoroptimering.

Om webbplatsen inte har en uppdaterad kontaktinformation, uppdatera. Det är även viktigt att ni går igenom och uppdaterar kontaktinformationen på andra digitala plattformar för att påvisa en konsekvent styrka.

Är ni i behov av hjälp med sökmotoroptimering? Läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring.

Kontakta oss idag så gör vi en kostnadsfri analys av din webbplats. Du kan även ringa oss direkt om du har några frågor, funderingar eller vill ha en snabb offert.

Vår blogg

Fler liknande artiklar…

Data analys tar dig till nästa nivå

Data analys tar dig till nästa nivå

Nya tider, nya möjligheter… På en marknad som snabbt utvecklas och hela tiden blir bättre. PROBLEMET är att SMB-företagen inte förstått hur viktig den data är som digital marknadsföring genererar. Med data som samlas in kan företagen skapa nya strategier, nå nya...

Google annonsering: Är det effektivt för lokala företag?

Google annonsering: Är det effektivt för lokala företag?

Google annonsering är en mycket effektiv digital marknadsföringsstrategi för lokala företag. Denna strategi ökar sannolikheten att personer på en lokal marknad hittar en webbplats, ett kontor eller geografisk position när de söker efter tjänster, produkter och...