Digital Marknadsföring via Google

Google sök på en dator

Författare: Rickard Nielsen

Mitt namn är Rickard och jag är delägare och digital affärsutvecklare på Growy. Jag brinner för digital transformation och den enorma tillväxt som det inbringar. Mitt mål är att hjälpa mindre och medelstora företag att växa och få fler kunder med digital marknadsföring

20 augusti, 2020

Till dig som driver ett mindre eller medelstort företag och fortfarande inte fått upp ögonen för digital marknadsföring via Google och andra sökmotorer….. 

Under sista delen av 2010-talet har mindre och medelstora företag fått upp ögonen och insett kraften i digital marknadsföring via Google. Den klassiska företagskatalogen har sedan länge tappat sin tidigare pitch: “Hej, vi fixar en hemsida (egentligen en annons)… så får du nya kunder, vill du inte finnas där när kunden söker efter dig?” – Vilket genererade en enkel företagsannons och FAKTISKT, på den tiden, kunder. 

Jag har hört mardrömshistorier om ettriga telefonförsäljare som krängde iväg annonsplatser för hundratusentals kronor och sedan bara lät platserna rulla på och ticka in pengar, medan företagaren glatt kunde säga “Mitt företag finns på internet, finns du? – Med ett stort smile” men glömde berätta hur många nya kunder det inbringade, vad annonsplatsen kostade och vilken avkastning investeringen gav. Vart fanns den SÅ viktiga rapporteringen? 

….Istället fortsätter Google att dominera sökmotorerna med en överlägsen marknadsandel på över 85%, följt av bing som äger lite över 6%…. – Därför bör ni satsa er marknadsföring här… 

Denna artikel kommer förklara vilka moment som är viktiga att utföra för att få snabba och långsiktiga resultat med digital marknadsföring via Google. 

Du som undrar vad digital marknadsföring är?

Digital marknadsföring generellt handlar om reklam via digitala kanaler. Dessa kanaler kan exempelvis vara sökmotorer som google och bing, sociala medier i likhet med facebook och instagram, epostmeddelanden, mobila applikationer eller andra typer av nya digitala kanaler. 

För att kickstarta tar vi först upp hur stort Google är, hur många som använder Google och även internet generellt i Sverige.

Google har en enorm marknadsandel i Sverige  och står för över 95% av alla sökfrågor som görs via sökmotorer. Om vi delar upp andelen i sökningar via mobil står Google för 99% av alla sök och 92% via desktop. I världen står Google för 86% av alla sökfrågor i sökmotorer.

Googles verksamhet består av ett flertal olika produktkategorier online, bl.a. Annonsering på nätet, sökmotorer, molntjänster etc. Google grundades av Sergey Brin och Larry Page år 1998 och är nu en del av moderbolaget alphabet. Google förvärvade även webbplatsen Youtube år 2006. 

Internetanvändningen tar samtidigt större och större grepp om Sverige och i en rapport från OECD är svenskarna bland de i världen som använder internet mest. Sverige är framstående och duktiga på digitalisering med snabbt internet och digital infrastruktur. En stor del av alla åldersklasser har även tillgång till och använder internet i stor utsträckning visar SCB

Nu till de viktiga moment som finns inom digital marknadsföring via Google. Det finns ett flertal olika guider som tar upp de olika momenten på ett mer omfattande vis, här får ni en en enkel sammanfattning.. Några viktiga guider som tar upp hur sökmotoroptimering fungerar är Moz: Beginners guide to SEO och Neil Patels “What is SEO”. Det finns även Guider som tar upp sökmotormarknadsföring via search engine land “What is SEM” och betala per klick annonsering “Search engine journals PPC Guide”. SEM (Sökmotormarknadsföring) och SEO (Sökmotoroptimering) är de absolut största delarna inom marknadsföring via Google. 

Sökordsanalys

Sökordsanalys är basen till allt som har med sökmotorer att göra. Det gäller att ta fram relevanta sökord som går att relatera till företagets produkter eller tjänster. 

Kraften i en sökordsanalys ligger i att förstå sin målgrupp och hur de söker efter innehåll, tjänster och produkter. 

En sökordsanalys ger företaget information kring:

  • Vad besökaren letar efter.
  • Hur många som söker efter sökordet.
  • I vilket format de vill ha informationen. 

Många företag hoppar över sökordsanalysen för att de redan “vet” vilka sökord som de ska ranka högt på, varför lägga tid på det då? Svaret är att företaget ska ranka på de orden som besökarna söker på, inte det företaget tror att de söker på.

Frågor som företaget kan ställa är:

  • Vilken typ av produkter söker människor på?
  • Vilka söker efter dessa produkter?
  • När söker människor efter dessa produkter?
  • Hur söker människor efter dessa produkter?
    • Vilka ord använder de?
    • Vilka frågor använder de?
    • Använder de mobilen?
  • Varför söker människor efter dessa produkter?
  • Var finns dessa kunder geografiskt? 
  • Hur kan vi hjälpa till att skapa ett innehåll som engagerar det som människor söker efter?

När detta är gjort kan företaget ta reda på vilka av sökorden som har tillräckligt med sökvolymer och vilka sökord som inte är lika konkurrensutsatta som andra. Här finns det flera olika strategier att använda, läs mer om dessa på MOZ:s Keyword Research.  

Sökmotoroptimering (SEO) – Lång sikt

Sökmotoroptimering är en viktig strategi inom digital marknadsföring och går att hänvisa till flera olika moment, från innehåll, information och design på webbplatsen till att sprida budskapen via bl.a. sociala medier och andra webbplatser. På det stora hela handlar det om att får en så bra organisk och kostnadsfri position i sökresultatet. Du kan läsa mer om hur vi jobbar SEO här.

Vi brukar säga att sökmotoroptimering är en långsiktig process som tar tid, man hamnar inte på första sidan på google över en natt. Men sökmotoroptimering påverkar även de kortsiktiga resultaten positivt med allt från konverteringsgrad, kvalitetsresultat för annonser, CTR (Click through rate), klickkostnader, hastigheten på webbplatsen och hur användarvänlig webbplatsen är för mobila och desktop-användare. 

Sökmotoroptimering finns i flera olika steg, här kan ni läsa om dessa mer i detalj. 

On-page: Hanterar allting som visas utåt på webbplatsen, från rubriker, innehåll, bilder och meta-strukturer till URL-struktur, snabbhet, användarvänlighet etc. 

Off-page: Hanterar alla externa delar av webbplatsen, från hur andra webbplatser länkar till din webbplats till hur många delningar din webbplats får på exempelvis facebook.   

Teknisk SEO: Hanterar allting som finns internt bakom webbplatsen som besökarna inte kan se. Teknisk SEO förenklar processen för google att indexera sidan, vilket har en stor påverkan på det organiska resultatet. 

Sökmotormarknadsföring (SEM) – Kort sikt.

Sökmotormarknadsföring hänvisas främst till CPC eller kostnad per klick annonsering. Här kan ett företag få bra resultat direkt om hemsidan är optimerad, snabb och användarvänlig. Med rätt sökord och en bra kundupplevelse når företaget personer som söker efter produkter eller tjänster som företaget erbjuder direkt. Sökmotormarknadsföring fungerar på olika vis och kan delas upp i flera olika delar, sökannonsering, visningsannonsering och remarketing. Läs mer om detta på vad är SEM.

Sammanfattning:

Google är världens största sökmotor utan tvekan och det är där den stora publiken finns för ert varumärke, både i Sverige och internationellt. För att utnyttja Google på ett så bra vis som möjligt ska ni ta med de tre stegen vi nämnt ovan, läsa på eller anlita en digital byrå som är duktig. Vi hjälper er gärna, här kan ni läsa mer om oss. 

Kombinationen av SEO och SEM är oslagbar eftersom de påverkar varandra positivt. Är hemsidan välgjord och optimerad enligt konstens alla SEO-regler får företagen en billigare kostnad per klick vid sökannonsering. Sökannonseringen i sin tur ger direkt trafik till sidan vilket ger Google indikationer på att den är populär, detta ger er bättre auktoritet vilket påverkar er position i det organiska sökresultat. Allting baseras slutligen på relevanta sökord för SEM och SEO. Detta för att era besökare ska hitta rätt när de söker efter det företaget erbjuder. Google använder samtidigt sökorden till att placera er under rätt flik i sitt enorma server bibliotek, som de öppet visar och fördelar till sökaren.

Vill du dela detta inlägget?

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *