5 fördelar med digital marknadsföring i mindre företag

Glad person kollar på mobilen

Författare: Rickard Nielsen

Mitt namn är Rickard och jag är delägare och digital affärsutvecklare på Growy. Jag brinner för digital transformation och den enorma tillväxt som det inbringar. Mitt mål är att hjälpa mindre och medelstora företag att växa och få fler kunder med digital marknadsföring

20 augusti, 2020

I dagens samhälle är digitaliseringen ett faktum. Information och teknologi flödar fritt via mobila enheter som nästan alltid finns tillgängligt i en byxficka. Det är i detta digitala samhälle företag kan fortsätta utvecklas, skapa nya kundkontakter och växa. Internet har skapat möjligheter och en effektiv digital strategi på en konkurrensutsatt marknad är grunden för att nå nya tillväxtmål. 

För mindre företag är det extra viktigt att ha en genomtänkt digital marknadsplan för att kunna utöka kommunikationen med framtida kunder. Om du är ett mindre eller medelstort företag med ambitionen att växa bör du fokusera på de digitala strategier som genererar störst intäkter. Här nedan har vi listat 5 fördelar med digital marknadsföring som går att applicera på ditt företag.

Digital marknadsföring leder till fler konverteringar.

Digital marknadsföring hjälper företag att få en högre konvertering eftersom den drar till sig mer trafik till företagets webbplats. En konvertering är ett mål som uppfylls, exempelvis genom att en kund ringer ett telefonsamtal, fyller i ett kontaktformulär eller gör ett köp vi företagets webbplats. 

Oavsett vilken bransch företaget är i så är leadsgenerering viktigt för att öka försäljningen. Med en effektiv digital marknadsföring få du fler leads och har därför större möjlighet att växa. 

Med sökmotorannonsering eller PPC (pay per click) annonsering har företag stora möjligheter att få fler besökare till sin webbplats, de betalar enbart för den trafik som klickar på annonsen. Baserat på undersökningar klickar över 60 procent av internetanvändarna som är ute och surfar efter en produkt eller tjänst på en Google Ads-annons. 

Du kan läsa mer om hur vi arbetar med Google Ads och sökmotorannonsering här.

Marknadsföring online leder till högre omsättning och lägre kostnader.

Mindre och medelstora företag har inte samma möjlighet att konkurrera med jätteföretag vad gäller marknadsföringsbudget och varumärkeskännedom. Därför är digital marknadsföring ett perfekt medel för att kringgå större budgetar, öka omsättningen och hålla kostnaderna låga. 

Med digital marknadsföring kan företag fokusera på rätt målgrupp och inte lägga kostnader på överflödig publik som inte är rätt för företagets produkter och tjänster.   

Det finns ett flertal digital byråer som kan hjälpa ett företag att sätta en tydlig strategi för digital marknadsföring, få rätt leadsgenerering och skapa större trafik. Läs mer om hur du kan växa på en digital marknad med Growy här. 

Nå rätt målgrupp med digital marknadsföring.

Det finns ett flertal olika strategier för att nå rätt målgrupp med digital marknadsföring. Digitala byråer hjälper företag att hitta rätt fokus och väljer ut den digitala plattform som genererar flest leads baserat på företagets ubud. I dagens samhälle använder miljontals användare olika typer av plattformar för att leta efter produkter och tjänster, det gäller bara att hitta rätt plattform för rätt målgrupp. 

Inom digital marknadsföring räknas alla digitala kanaler, exempelvis sökmotormarknadsföring, visningsannonsering, displayannonsering sökmotoroptimering, e-postmarknadsföring, sociala medier marknadsföring, innehållsmarknadsföring etc. 

För att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tid är grundläggande för att ett mindre bolag ska kunna ta marknadsandelar och växa. Digital marknadsföring är det absolut bästa och mest kostnadseffektiva verktyget för att nå den målgruppen.  

Digital marknadsföring via Google.

Google är världens största sökmotor och i Sverige använder 95% av alla som letar efter produkter och tjänster plattformen. För mindre och medelstora företag är denna digitala kanal viktig för att nå ut till rätt målgrupp, nya kunder och högre försäljning. 

Med digital marknadsföring via google får ett företag möjlighet att synas i sökresultatet när en användare söker efter de produkter eller tjänster som företaget erbjuder. 

Vissa företag tycker att sökmotormarknadsföring kan vara komplicerat och jobbigt, med budgivningar, konto-strukturer och kampanjer. Men det finns många digitala byråer som är duktiga och gärna hjälper till. 

Det finns ett flertal olika strategier för att utnyttja Googles sökmotor. Du kan läsa mer om tre viktiga moment inom sökmotormarknadsföring här

Med digital marknadsföring kan mindre företag konkurrera mot jättar.

Traditionell marknadsföring kräver oftast en stor marknadsföringsbudget, kreativitet och kompetens för att genomföras och lyckas skapa stark tillväxt. Det är ännu svårare när företagsjättarna har stora marknadsavdelningar och en helt annan typ av budget. 

Mindre och medelstora bolag behöver effektivitet och lägre kostnader som genererar bra avkastning. Digital marknadsföring är nyckeln för dessa företag, där får de en större kontroll, avkastning och möjlighet att ta sig ut på internationell mark 

Med rätt marknadsföringsstrategi kan företag snabbt få kontroll över sina digitala investeringar, ta data-drivna besult och mäta vad som fungerar för en hög avkastning. Vi har skrivit en artikel som belyser vikten av data här.

Vill du dela detta inlägget?

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *